“Gillende” startmotor

#1
Ik heb een MGB uit 1963 met originele motor; dus 3x gelagerd. Mijn startmotor werkt prima bij een koude motor.
Ik start met versnelling in z’n vrij en geen ingetrapte koppelingspedaal.
Als ik echter onderweg met een warme motor start, gaat dat soms goed, maar regelmatig maakt de startmotor een gillend geluid.
Het lijkt erop of de startmotor meteen weer loskomt van de startkrans en er dan net langs giert.
Geeft de motor te weinig weerstand? Daar is weinig aan te veranderen, lijkt me.
Zou de startmotor toe zijn aan revisie of vervanging?
Het betreft een Lucas M4 18G startmotor.

Re: “Gillende” startmotor

#3
Maar misschien bedoel je wel dat de startmotor loos doordraait (gillend geluid) terwijl de starterkrans niet wordt meegenomen.
Dan kan het voldoende zijn de startmotor te demonteren en de bendix te reinigen en gangbaar te maken. Wees voorzichtig met smeren, vet en olie houden vuil vast.
Het gaat waarschijnlijk om een inertia starter, die het draaiende bendix tandwiel in de (stilstaande) starterkrans trekt.
Als je niet maalt om originaliteit schijn je ook een moderne pre-engaged starter te kunnen monteren, die het stilstaande bendix tandwiel in de starterkrans duwt en dan pas gaat draaien. Deze zijn er met tandwielreductie, wat een flinke verbetering is en  minder lomp.
Mocht je dat overwegen, moet je wel goed opletten dat het aantal tanden van het bendix tandwiel overeen komt.