MG-B Roadster 1974 stoelen.

#1
Hallo lotgenoten.
Wij de blije bezitters van een mooi MG-B roadster uit 1974.
De twee stoelen-zittingen in onze auto zijn door gezakt, het schuimrubber is aan het verpulveren en het leder is verdroogd. Ik vraag jullie om raad wat ik het beste kan doen, ik heb daar een paar vragen over en wel deze;
Twee nieuw opgebouwde stoelen kopen en mijn stoelen inruilen, kan dat en waar kan dat ? ( aan welke prijs moet ik denken )
Mijn twee stoelen opnieuw laten bekleden, totaal renoveren ? (aan welke prijs moet ik denken )
Zelf mijn twee stoelen renoveren (of is dat niet raadzaam ) met nieuw schuimrubber en leder bekleding en alles wat er nog meer bij hoort.
Of weet iemand er toevallig twee goede stoelen voor een MG-B 1974 te koop staan voor de prijs van ??

Er rijden veel MG-B’s rond met mooie nieuwe bekleding.

Graag hoor ik jullie ervaringen.
Met vriendelijke groet Ad Coertjens / Breda.

Re: MG-B Roadster 1974 stoelen.

#2
Hallo Ad,
Het zelf renoveren van je stoelen is prima te doen en is de goedkoopste oplossing.
Je hebt een 1974 MGB, daar zat oorspronkelijk geen leren maar skai bekleding in.
Dus wanneer je nu leren bekleding hebt is die jonger dan de auto.
Als het leer alleen droog is maar geen scheuren of iets dergelijks heeft, zijn er voldoende middelen om het weer soepel te krijgen.
Met nieuwe kussens en zeker een nieuwe rubber mat onder die kussens (zit met veren aan het stoelframe)kun je dan wellicht het bestaande leer gebruiken.
Dat is dan de goedkoopste oplossing, en oud leer in goede staat is wel erg mooi in een klassieke auto
Een leren bekledingsset kost in Nederland ca 1000 euro, laat je hem uit Engeland komen, bijv van Rimmer brothers dan kom je zo'n 200 euro lager uit
(Dit waren de prijzen begin 2023, wellicht wat inflatie)

Re: MG-B Roadster 1974 stoelen.

#3
Hallo Bert.
Bedankt voor je bericht.

Ik zie ook bij MG Benelux parts ( in Nederland ) ook die stoel en rugleuning op de site staan, ook hebben ze de bekleding, kort om de complete set.
Ik zou het wel aandurven maar ik zit er een beetje mee of het goed passend is en je het mooi strak kunt krijgen, ik heb wel eens een filmpje op you tube gezien
waarbij ik op de gedachten kwam dat ze er beter niet aan hadden moeten beginnen, op sommige punten zat het zo strak dat het op die plekken gewoon in scheurden.
Dan denk ik ; Nie doen.
Er zijn vast meer mensen die het zelf hebben gedaan, daarvan zou ik graag hun ervaringen willen horen, dus zou ik zeggen ;Laat maar door komen !!
Mvg. Ad C.

Re: MG-B Roadster 1974 stoelen./zelf opknappen is best te doen als je zorgvuldig van aard bent en de tijd ervoor neemt

#4
OK, ook mijn best wel positieve ervaringen met het vernieuwen van stoelhoezen en bijpassende hoofdsteunen, inclusief de schuimrubber kussens en rugdelen. Wat nog het spannendste is het eruit trekken van die hoofdsteunen, want om onbekende redenen heeft BL die vergrendeling zo gemaakt dat je erg veel kracht nodig hebt. Ik vraag me overigens af of het hebben van lederen stoelhoezen wel een zo verstandige keuze is op een Tourer; met vinyl zoals er standaard vanaf MKII op zit doet vocht geen kwaad. Vandaar die stof in de GT en vinyl op de Tourer als standaard vanaf fabriek!

Mijn stoelhoezen van vinyl in het altijd lastiger te vinden navy zitten er al weer sinds 1988 in en beginnen alweer minder te worden, maar ik zag dat nieuwe hoezen inmiddels fors aan de prijs zijn geworden en trouwens in navy even niet bij MOSS E leverbaar zijn. Misschien geldt dat bij meer kleuren en zoiets kan een reden zijn om toch de bestaande leren hoezen een tweede leven te geven? Leer kan je met zadelzeep reinigen en met leervet opnieuw soepel krijgen, mits er géén scheuren inzitten. Of leren zittingen je meer doen schuiven dan vinyl zou ik niet zeker weten, bij meubels is dat wel zo en dat geschuif kan in bochten vervelend of gevaarlijk zijn.

Je kan in Porter's boek over de MGB een lang recept met vele foto's vinden waarin het opknappen van stoelen beschreven staat, maar bij die sets nieuwe hoezen van mij zat ook een stapsgewijze beschrijving waar prima mee te werken viel. Goed opletten hoe de hoezen om de pijpen zitten gevouwen en met ronde clips worden vastgehouden. Dus ook maar één stoel tegelijk aanpakken, dan kan je altijd even spieken hoe het ook al weer zat. Last not least: als je toch de stoelen eruit hebt dan gelijk een kijken hoe het met de rubber singels onderaan zit: die rubbers rekken uit (je kan de haken iets korter buigen) of als er een plaat inzit willen de haken er wel eens doorheen scheuren aan de rand. Een reden overigens waarom die singels heb aangepakt en welbewust géén plaatoplossing heb gemonteerd.

In beide beschrijvingen gebruiken ze lijmspray om de hoezen t.o.v. de kussens op hun plaats te houden; zelf kreeg ik dat toch niet 100% vast, noch met Bisontix, noch met een één of andere lijmspray. Dat de hoes daardoor iets opbolt verdwijnt toch wel dus vraag ik me af of dat gelijm wel ècht nodig is.....

PS De boutjes waarmee de rails waar de stoelen op zitten voorzichtig met een platte sleutel losdraaien en bij terugzetten wat gewoon of juist kopervet erop smeren. Gaan die boutjes vastvreten loop je het risico dat de "captive nuts" in de bodem van de B loos gaan draaien en alles er bij (de)montage fors lastiger op wordt

PS2 Die handels voor de instelling van de hoek van de leuning moeten er af en ook weer op als de nieuwe hoes er op zit. Zitten vrij vast een tik met de hamer helpt.....