Ik ben heel benieuwd of er clubleden zijn die ervaring hebben met het automatisch uitschakelen van de elektrische brandstofpomp.
Bijvoorbeeld bij een frontale aanrijding waarbij de bestuurder niet meer in staat is om het contact af te zetten en de motor al dan niet nog loopt.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ben Jansen.
Re: Automatisch uitschakelen elektrische brandstofpomp
#2Bij de latere USA geleverde MGB en BGT zit een zogenaamde 'Inertia Switch' ingebouwd onder het dashboard.
Aan de linkerzijde onderin is hij nog net een sticker te zien die verwijst naar deze schakelaar.
Het is een Amerikaanse veiligheidseis geworden dat de auto bij een flinke impact de stroom blokkeert van de electrisch gevoede brandstofpomp.
In de praktijk gebeurd het weinig dat deze switch de voeding afsluit.
Het is wel prettig om te weten dat je hem ook weer kunt resetten onderin je dashboard.
Even kijken of ik een foto kan bijvoegen:
Aan de linkerzijde onderin is hij nog net een sticker te zien die verwijst naar deze schakelaar.
Het is een Amerikaanse veiligheidseis geworden dat de auto bij een flinke impact de stroom blokkeert van de electrisch gevoede brandstofpomp.
In de praktijk gebeurd het weinig dat deze switch de voeding afsluit.
Het is wel prettig om te weten dat je hem ook weer kunt resetten onderin je dashboard.
Even kijken of ik een foto kan bijvoegen:
Re: Automatisch uitschakelen elektrische brandstofpomp
#3Op basis van dit schema kan je er des gewenst een monteren
Re: Automatisch uitschakelen elektrische brandstofpomp
#4Ik zag in een stel reclame pagina's voor SC Parts binnen mijn Practical Classics Magazine dat zij zo'n inertia switch los verkopen. SC Parts zit ook achter Limora in Duitsland en heeft net als MOSS E tegenwoordig rechtstreekse EU bestel mogelijkheden. Volgens mij doet het er weinig toe waar je zo'n switch tussen plaatst als het alleen om het afzetten van de benzinetoevoer gaat.
PS Ooit had ik een verborgen schakelaar in de lijn naar de benzinepomp geplaatst: een keer glad vergeten bij het wegrijden, dus paniek op het eerste kruispunt. Vorig jaar dus maar verwijderd.
Re: Automatisch uitschakelen elektrische brandstofpomp
#5Misschien bedoelt Ben wel precies wat hij vraagt.
Nee, hoewel ik al 25 jaar rondrijd met zo'n "inertia switch" heb ik gelukkig geen ervaring met het uitschakelen ervan en ik ken ook niemand met die ervaring.
Het is zo'n voorziening waarvan je vertrouwt op de goede werking maar die je nooit bevestigd hoopt te zien.
Botsen met een oude cabrio is geen goed idee, rijd defensief!
Nee, hoewel ik al 25 jaar rondrijd met zo'n "inertia switch" heb ik gelukkig geen ervaring met het uitschakelen ervan en ik ken ook niemand met die ervaring.
Het is zo'n voorziening waarvan je vertrouwt op de goede werking maar die je nooit bevestigd hoopt te zien.
Botsen met een oude cabrio is geen goed idee, rijd defensief!
Re: Automatisch uitschakelen elektrische brandstofpomp
#6Ik wil graag iedereen bedanken voor de inhoudelijke reacties. Het heeft mij geholpen om te kiezen voor een inertia switch zoals in de reacties wordt vermeld. En niet voor een switch die werkt op basis van het wel /niet aanwezig zijn van elektrische signalen van bijvoorbeeld de oliedrukschakelaar of van de ontsteking.