Banden advies MGB 1978 us

#1
Wie zou mij advies kunnen geven inzake het vervangen van mijn banden, de maat is 165x 14 ?
Ik heb wat vragen gesteld bij diverse bandenzaken, maar ik kom er niet uit.
Het schijnt een moeilijke maat te zijn, maar niemand kan mij zeggen dit is een goede band met goede eigenschappen voor mij om mee te toeren en goed voor de MG te zijn, wie heeft er ervaring mee ?
Wat is slim een Aziatische band of een westerse band ?
Ik rijd alleen in de zomermaanden met mijn MG

Re: Banden advies MGB 1978 us

#2
Ja 165x14 is een moeilijke maat tegenwoordig.
Je kunt natuurlijk overboord gaan en 4 Dunlops, continentals of Michelins in die maat kopen en tussen de 8 en 900 euro stukslaan. Weet je wel zeker dat je goed zit.
Met Nanking Hankook en dergelijke zit je op zo'n 30% van die prijs, maar die doen het erg slecht op de natte weg. Dus als je ook met je MG op vakantie gaat is daat niet zo slim
Een tussenweg biedt de Falken sincera sn 832, behoorlijk goed getest door de ANWB in 2018. Zit je op ca 500 euro voor 4
De oorspronkelijke bandenmaat voor de roadster is 155x14, 165X14 was voor de GT.
Als ze op je velgen passen zijn Japanse Toyo310 e dan een goede keus ik rijd er almeer dan 10 jaar mee, mijn tweede set.
Maar dus alleen leverbaar in 155X14

Re: Banden advies MGB 1978 us

#3
De moeilijkheid is de hoogte van de band. Moderne banden zijn naar verhouding veel platter. Als jij er zo'n platte band op laat zetten dan moet je motor veel teveel toeren maken en ziet het er niet uit. Je bent aangewezen op de 'classic' bandjes van bijvoorbeeld Vredestein sprint classic (https://www.vredestein.nl/classic-tyres ... t-Classic/) of Michelin XAS. Dat zijn dure banden, dus ik zou verwachten: stil, veel grip (denk: remweg), en niet erg om maanden achtereen stil te staan. Met goedkopere bandjes zou ik verwachten dat die eerder vierkant worden. En wat dacht je hiervan: https://www.blockleytyre.com/product/165hr14 Als je ze zelf ophaalt scheelt dat de BTW, zo heb ik ervaren :-)
Maar eerlijk: als jouw bandenman 165R14 (in moderne aanduiding: een 165/80 R14) een moeilijke maat vindt, is het tijd om naar een betere bandenboer op zoek te gaan.

Re: Banden advies MGB 1978 us

#5
Beste Henk
Een aantal jaren geleden heb ik met hetzelfde probleem geworsteld. Zelf ben ik voor de Michelin XAS gegaan een dure band maar zeer de moeite waard. Bij een nieuwe keuze zou ik weer gaan voor de XAS .Wel zou ik gaan voor verse banden ,willekeurig welk merk. Heen en weer bellen kan een forse korting opleveren. Sterkte!
Vriendelijke groet

Cees

Re: Banden advies MGB 1978 us

#6
Even voor de goede orde. De Falkens zijn verkrijgbaar als 80 serie dus 165/80X14, maar omdat vroeger 80 serie standaard was wordt die 80 nooit mee afgedrukt.
Kosten met enig zoeken 127 euro / stuk
Op mijn Lancia coupe uit 1966 met 165X14 rij ik ook met Michelin Xas. Maar ja die komt nog regelmatig boven de 140 op de autweg
Boven de 120 waai ik uit de B

Re: Banden advies MGB 1978 us

#7
Beste Bert
De snelheid is niet belangrijk ,het gaat mij om het comfort.
Persoonlijk heb ik het gevoel dat de banden ook diverse zaken van de auto teniet doen /vergeven.
Daarnaast ben ik ook een Michelin banden fan.
Ik wens je succes met jouw keuze ,je begrijpt vast wel wat mijn volgende keus is.
Groeten en Succes
Cees

Re: Banden advies MGB 1978 us

#8
200114 schreef:
25 apr 2024, 22:17
Ik wil jullie bedanken voor het advies, ik ga maar mijn portemonnee trekken 😂 en ga voor de duurdere vredestein classic .
Nogmaals mijn dank
Met een vriendelijke groet Henk Dekker
Een prima keuze; alternatief in die maat was altijd de 165R14 van Pirelli Cinturato: vroeger sleten die laatsten veel te snel, dat schijnt inmiddels verholpen te zijn

Zelf heb ik enige jaren terug nog Michelins Energy Saver in 175/70R14 te pakken kunnen krijgen: zijn wel gemaximeerd op 160kmu, de Vredesteins halen >= 180kmu
175/70 zit een beetje tussen die 155 en 165R14 maten in en staan op een chroombumper beter. Rubber bumper wagens worden ook wel op 185/70R14 gezet

Bandenboeren heb je niet nodig om banden te vergelijken, diverse websites laten je de diverse maatversies makkelijk naast elkaar zetten

Re: Banden advies MGB 1978 us

#9
900109 schreef:
25 apr 2024, 23:47
Beste Henk
Een aantal jaren geleden heb ik met hetzelfde probleem geworsteld. Zelf ben ik voor de Michelin XAS gegaan een dure band maar zeer de moeite waard. Bij een nieuwe keuze zou ik weer gaan voor de XAS .Wel zou ik gaan voor verse banden ,willekeurig welk merk. Heen en weer bellen kan een forse korting opleveren. Sterkte!
Vriendelijke groet

Cees
Jarenlang heb ik op die XAS in 165R14 maat gereden, ze gingen maar niet kapot zelfs na 28 jaar en bleven maar voldoende profieldiepte voor APK goiedkeuring houden!

Maar omdat het rubber inmiddels keihard was geworden, was het afremmen en insturen nu niet bepaald velig meer. In speciale productieseries maakte Michelin ze nog wel en een speciale Duitse leverancier kon ze vanuit München met bijgeleverde binnenbanden tegen een forse prijs leveren, een prijs van honderden Euro's per band!

Dus mijn keuze is wel weer op Michelin gevallen, maar niet meer op de toenmalige topband die overigens op Franse Peugeots 404 ooit als normaal werd gezien...
Inmiddels zitten mijn Michelin Energy Savers er exact 10 jaar op, dus volgend jaar gaan er nieuwe banden op en na het checken op Internet blijken diezelfde Energy Savers nog steeds leverbaar en ze zijn alsnog op HR spec, dus tot 180kmu geschikt, terwijl de huidige als SR officieel maar tot 160kmu gebruikt mogen worden.
Bandenmaat is 175/70 R14, een grootte die prima past bij mijn chrome bumper B. Op de massievere rubber bumper B's staan 175/85R14 overigens ook goed

PS Voor de preciezen onder ons: Michelin hield zich niet aan die 80 als standaard, maar aan 82, dus moet je die band eigenlijk Michelin XAS 165/82R14 noemen
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 20 aug 2024, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Banden advies MGB 1978 us

#10
Ik heb afgelopen zaterdag 11 mei de Vredesteins onder mijn auto laten zetten en het verschil merk je meteen . Ik heb ook even gekeken naar de productie datum van de vorige banden ze waren van het begin deze eeuw . Bij de APK in april zijn de banden nog bekeken op droogte scheuren en slijtage maar niets gevonden . Toch even verder gezocht op internet en daar geven ze het advies om de banden na 10 jaar te vervangen. Na dit allemaal gelezen te hebben en jullie adviezen te rade genomen, gaan we lekker weer VEILIG met onze MG weer toeren en op vakantie maar dat wensen wij jullie ook
Henk en Leny Dekker

Re: Banden advies MGB 1978 us

#11
Ik heb afgelopen zaterdag 11 mei de Vredesteins onder mijn auto laten zetten en het verschil merk je meteen . Ik heb ook even gekeken naar de productie datum van de vorige banden ze waren van het begin deze eeuw . Bij de APK in april zijn de banden nog bekeken op droogte scheuren en slijtage maar niets gevonden . Toch even verder gezocht op internet en daar geven ze het advies om de banden na 10 jaar te vervangen. Na dit allemaal gelezen te hebben en jullie adviezen te rade genomen, gaan we lekker weer VEILIG met onze MG weer toeren en op vakantie maar dat wensen wij jullie ook
Henk en Leny Dekker

Re: Banden advies MGB 1978 us

#17
Misschien ook even mijn keuze geactualiseerd: Michelin Energy Saver 175/70R14 zo rond de €100 /stuk. Misschien dat mijn bandenleverancier Willem Dorland in Vlaardingen nog wat scherper prijst: volgend jaar zullen we dat zien. Mijn keuze was ooit gebaseerd op de combinatie van soepeler rijden en toch een lange levensduur. Dat met weliswaar niet de originele maatvoering in de 165/80 of /82R14 opzet, maar dichtbij genoeg naar "looks" en tevens een bijna correcte speedo aanwijzing.

Het plaatje wijzigt zich overigens steeds, waarbij zelfs de oorspronkelijk bedroevend slecht scorende Chinese banden beter worden. Voor Vredestein of Pirelli kwaliteit in 165R14 heb ik het geld niet over, maar voor de nauwelijks mindere Michelins hoef je inmiddels geen hoge bedragen meer neer te tellen. :-D on
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 26 aug 2024, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.