aluminium radiateur

#1
Ik ben voornemens een aluminium radiateur aan te schaffen voor mijn MGB.
Mijn oude radiateur lekt een beetje (1liter op 3000 km) maar is volgens de radiateur
hersteller niet eenvoudig te repareren en heeft geadviseerd een nieuw koelblok erin te solderen.
Nu heb ik op ebay UK diverse aluminium radiateurs gevonden die in China worden gemaakt.
Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze radiateurs of tips ??
Groeten,
Chris

Re: aluminium radiateur

#2
Hallo Chris,

Over het algemeen worden aluminium radiateurs toegepast om een groter koel vermogen te creeeren en veel toegepast in de racerij. Een alu radiatior is wat duurder dan een standaard radiateur.
Ik heb geen ervaring met de chinese alu radiatoren ten aanzien van pasvorm etc.
Heb zelf voor 185€ een nieuwe standaard radiator gemonteerd die perfect past en doordat een nieuwe radiator altijd iets meer koelvermogen geeft (schoon van binnen) doet hij de job voor mij prima.

Groet,
Gerrit
Have Fun, make history in de polder

Re: aluminium radiateur

#3
Een standaard radiateur is voldoende voor een standaard auto die een goede koelvloeistof flow heeft.
Vaak zit er aanslag in de koelkanalen van het blok waardoor de auto niet koelt en dat los je niet op met een grotere radiateur.
Het schoonmaken van die kanalen heeft dan meer effect. Een te koude auto is ook niet goed en als de thermostaat steeds open en dicht gaat krijgt de auto steeds een "koude douche". Je snapt wat ik bedoel.
Chinese namaak heeft mij in dit geval een hoop gekost. Ik kocht een standaard radiator maar die was al lek op de soldeer/las punten toen ik hem monteerde. De flow bleek ook minder door besparing op de koelkanalen.
In Rotterdam/Schiedam zit een goede radiateur reparateur die ik kan aanraden. Niet goedkoop maar goedkoop is in dit geval duurkoop.
Succes.
Groetjes Pascal
p.s. gebruik nooit kraanwater ivm kalk!
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: aluminium radiateur

#4
Ik heb des tijd tijdens de restauratie de radiateur laten voorzien van een nieuw koelblok.
Er was ruim met blikjes lekstop gewerkt in de USA .
Daar ik al van koelproblemen had gehoord in het verkeer van deze tijd heb ik een dikker blok laten monteren ( 4 in plaats van 3 kanaals).
Ik rij nu al weer jaren zonder fan op de waterpomp wel met een elektrische achter de radiateur.
Tijdens het rijden blijft de temperatuur keurig op de N zonder dat de fan aan slaat in de file slaat de fan wel eens aan.
De radiateur lekt niet echt maar traant heel licht door op de soldering van de bovenbak na een rit licht er dan na een tijdje een druppel of wat onder.
Volgens de hersteller moet hij de soldering te warm maken van wege vuil en dan laten de solderingen van de kanalen misschien ook los.
Kan misschien beter voor een standaard radiateur gaan !!!!!
Groeten,
Chris
cron