Belasting oltimers

#1
hallo leden,
Vanavond tijdens verjaars feestje opgevangen ; Nieuws uit de NRC -krant van vandaag 19-1 2013
belasting maat regel voor oltimers gaat gewoon door, en; wat denk je ongeloof natuurlijk. Maar is dit
nieuws juist of is het verkeerd verwoord .Ik heb niet de NRC krant dus als jullie meer over deze kwestie
weten dan laat het even weten daar DIT TOCH WEL BELANGRIJK NIEUWS IS. grt Noud.

Re: Belasting oltimers

#2
Dit stond zaterdag op de website van de Telegraaf:

Meer belasting om oldtimers te ontzien
Om bezitters van klassieke oldtimers belastingvrij te kunnen laten rijden, moeten autobezitters meer motorrijtuigenbelasting gaan betalen.
In het regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor mensen met auto’s van 25 jaar en ouder wordt afgeschaft. Daarmee hoopt het kabinet het bezit van de meer vervuilende wagens te ontmoedigen. Het schrappen van het belastingvoordeel levert de staat bovendien 156 miljoen euro op.
De Tweede Kamer heeft staatssecretaris Weekers (Financiën) echter opgedragen een uitzondering te maken voor mensen die louter hobbymatig een oldtimer hebben. Om dat mogelijk te maken en zonder het al ingeboekte miljoenenbedrag te verliezen zou de staatssecretaris nu dus overwegen om van alle automobilisten via de motorrijtuigenbelasting een extra financiële bijdrage te vragen van een paar euro per auto.


We zullen moeten afwachten wat de oplossing gaat worden.

Groet
Francis

Re: Belasting oltimers

#3
070179 schreef:hallo leden,
Vanavond tijdens verjaars feestje opgevangen ; Nieuws uit de NRC -krant van vandaag 19-1 2013
belasting maat regel voor oltimers gaat gewoon door, en; wat denk je ongeloof natuurlijk. Maar is dit
nieuws juist of is het verkeerd verwoord .Ik heb niet de NRC krant dus als jullie meer over deze kwestie
weten dan laat het even weten daar DIT TOCH WEL BELANGRIJK NIEUWS IS. grt Noud.
De NRC van zaterdag en zijn speciale artikel over deze zaak ging meer over het in elkaar zakken van de markt voor oude wagens. Maar je raadt het al, vooral over die stokoude, sterk vervuilende diesel Mercedessen, die massaal vanuit Duitsland werden aangevoerd en hier vele tienduizenden kilometers per jaar onbelast afleggen. Die zijn bij het opheffen van de totale belastingvrijstelling voor wagens ouder dan 25 jaar plotseling bijna niets meer waard en een aantal handelaars is er daarom subiet met die handel gestopt. Op zich wel een goede ontwikkeling, die de argumenten van echte oldtimer bezitters onderstreept. Hoewel de uitkomst van het regeringsoverleg niet werd aangegeven, stond er "tussen neus en lippen door" wel dat er gedacht wordt aan een strippenkaart voor ons soort echte liefhebber auto's. :idea:

Laat het duidelijk zijn: met een 30 of 60-dagen kaart gaat niemand meer met een oude, zwaar vervuilende Mercedes rijden, terwijl velen onder ons daar -zeker voor de 60 dagen versie- best mee kunnen leven. De vraag is of het gat in de begroting wel correct berekend is, per slot van rekening zouden de meeste liefhebbers een groot deel van het jaar gaan schorsen als ze moeten gaan betalen. En die Mercedessen gaan dan prompt de sloop in of voor afbraakprijzen op de boot richting Afrika. Waar dat ingeboekte geld dan wel vandaan gehaald moet worden is onze zaak natuurlijk niet, de regering is met wijzigingen begonnen en dus nu zelf aan zet. 8-)

Re: Belasting oltimers

#5
070179 schreef:Oke Don,
bedankt voor je toelichting, dacht zelf al dat het toch wel een beetje anders zat.
Verder wachten we wel af hoe het een en ander gaat uit pakken. met MG grt Noud.
Misschien moet ik het ook nog wat scherper formuleren: in het NRC-artikel ging men er vanuit dat huidige vrijstelling op alle auto's ouder dan 25 jaar sowieso voorbij is. Dus exit gratis Mercedes met veel kilometers/jaar. De rest en met name de regeling voor echte oldtimers en hun liefhebbers is koffiedik kijken. :|

Re: Belasting oltimers

#9
110006 schreef:Gaat ons geld kosten... :evil:
Niet of nauwelijks. De meeste klassieke MG's zijn van voor 1974, die zijn en blijven MRB vrij. De mijne is een MGB van juli '74, wow, wel 2 kwartalen 1/4 MRB voordat'ie ook MRB vrij wordt. Met een wagen van nog geen 1000kg betaal je normaliter €380 euro per jaar, met het nieuwe voorstel €95 per jaar. Een maximum van €120 per jaar voor de zwaardere modelletjes.

Wat wel jammer is, is die oplossing met een verbod om te rijden in december t/m februari, maar wellicht beter dan de ellende met een 60-dagenkaart. In de Volvo-club is het probleem groter omdat er nog best wel wat Amazons buiten overwinteren en dat kan dan dus niet meer. Maar onze Engelse duivels staan denk ik allemaal toch al binnen (in ieder geval in de winter)?

De brief van Weekers aan de kamer vindt je overigens hier (PDF alert!).
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Belasting oltimers

#11
Hoi Pascal,
Je begrijpt natuurlijk wel dat geld de hoofdzaak en het miljeu slechts bijzaak is.Op deze manier
probeert Rutten en de zijnen de begroting weer sluitend te krijgen, in plaats van de grote graaiers
aan te pakken. Maar zo zit Holland nu eenmaal in elkaar.En daar moeten we proberen mee te leven.
Die nieuwe auto of boot (zoals Rutten zegt) kopen wij niet zo makkelijk om de economie even op
gang te helpen en als vutter(zoals ik) moet je toch keuzes maken.Even ter verduidelijking ik klaag
niet maar moet wel uitkijken waar ik m,n geld aan uit geef. Gelukkig is mijn B van 1972 dus val buiten
de MRB en dat is dan weer mooi mee genomen.Met vriendelijke MG grt Noud.

Re: Belasting oltimers

#12
090086 schreef:Gaat het nou om het milieu of om het geld want dat wordt ik niet wijs uit het hele verhaal.
Vind het een schande dat ze een complete branche failliet laten gaan door 1 beslissing.
Een "complete branche failliet"... dat is ongefundeerde borrelpraat.

Van de week had ik het er nog over met een MG-specialist / garagist. De verkoop van oldtimers ligt helemaal op z'n gat, maar dat komt echt niet door de MRB. Mensen hebben nu eenmaal minder te besteden en oldtimers zoals wij die hebben kosten in (a) aanschaf, (b) restauratie, (c) onderhoud en (d) stalling. De reset is een schijntje t.o.v. de werkelijke kosten van zo'n ding. Wat er failliet gaat in "de branche" t.g.v. deze wijzigingen bestaat uit snelle jongens die leefden van de import van walmende Teutoonse dieselsterren die voor bijna niks dagelijkse kilometers vreten. Daar is niks aan verloren wat mij betreft.

Natuurlijk levert het de staat geld op, maar zet de opbrengsten c.q. minder gederfde inkomsten eens af tegen het totaalbudget? Dat is een lachertje! Alleen het kroningsfeestje volgende week kost al €50 miljoen, een keertje verkiezingen idem dito.

Ergo, het gaat niet om het geld, de afschaffing / wijziging van de MRB-oldtimerregeling is symboolpolitiek. Niet meer en niet minder.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Belasting oltimers

#15
Betreft oud lid 940057.
De link tussen de actuele ledenlijst en de website database is nog niet 100%, daarom kan het voorkomen dat oud leden nog steeds op het Forum actief kunnen zijn. Bedankt voor de melding, is opgelost.
Gr.
Wim

Re: Belasting oltimers

#16
940057 schreef:Iedereen moet wegenbelasting betalen dus ook alle oldtimer bezitters!!!!!! :lol: :D
Dimmen, hoe kan het dat iemand die geen lid meer is, nog steeds kan afgeven op een club en z’n leden die bekend staat en staan om hun sociale gedrag!!!!!
Cees.
P.S. Waarom niet gewoon je naal erbij, het zou je sieren!!!
:geek: :geek:

Re: Belasting oltimers

#17
Hulde aan de webmaster voor zijn snelle ingreep in deze onverkwikkelijke situatie.

Begrijp ook de reactie van Rob en Cees

Wou zelf niet reageren tot er ingegrepen was .

Deze Dimmen Breen heeft heel lang tot grote tevredenheid in een prachtige MGC rondgereden.
Heeft deze voor een vorstelijk bedrag naar Duitsland verkocht. En op o.a mijn advies een Mazda gekocht.
Ik had deze MGC zo nu en dan in onderhoud. Op af en toe wat ruis na hadden we een goede verstandhouding.
Wat de club betrof was hij iemand van de zijlijn . Met soms gemene trekjes wat opmerkingen betreft.

Wat hem bezield om op deze manier na te trappen richting de club, is een kant van hem die niet is te begrijpen.
Kan alleen maar medelijden met hem hebben.
Groet
Hans Geertse