Probleem met Brandsofmeter

#1
Mijn brandstofmeter geeft niet aan wat er daadwerkelijk in de tank aanwezig is.
De meter en vlotter zijn al naar Duitsland geweest om op elkaar af te laten stemmen.
Bij terugkomst was het nog niet goed en bleek dat de nieuwe vlotter niet goed was. Na het plaatsen van de nieuwe vlotter is het nog niet goed. Onder het rijden geeft de meter vol aan, alleen wanneer ik stil sta heb ik het gevoel dat de meter de goede indicatie geeft.
Maar wanneer je weer gaat rijden geeft het meteen weer vol aan.
Ik heb gelezen op de Belgische MG site dat er iemand een kastje heeft gemaakt met potmeters uit een oude tv en hiermee alles te regelen zou zijn. Is er iemand die mij hieraan/hiermee kan helpen.
Mvg. Martin uit Enschede.

Re: Probleem met Brandsofmeter

#2
Beste Martin,
Wat een antwoord moeilijk maakt is dat je in je hele vraagstelling geen exacte informatie geeft; wat verwijzingen naar Duitsland en Belgie, maar om welke auto het gaat (bouwjaar), welke tankvlotter (bestelnr.) en hoeveel benzine er in de tank zit en wat de aanwijzing precies is weten we niet. Daarom kan ik alleen wat algemene informatie geven.
Ik begrijp dat de meter onder het rijden hoger aangeeft dan wanneer je stilstaat. Gezien je avatar neem ik aan dat het over een MGA gaat met een gelijkstroom dynamo. Deze geeft bij stationair draaien (stilstand) niet meer dan 12 volt en bij +/_ 3000 toeren (rijden) 13,7 volt. Om dit spanningsverschil te elimineren zijn in onze MG's de elektrisch werkende meters via een spanningsstabilisator aangesloten. Deze regelt zodanig dat de meters op een effective spanning van 10 volt werken. Als deze niet meer functioneert, geeft de meter te hoog aan en loopt de aanwijzing nog op bij verhogen van het toerental.
De tank unit bestaat uit een vlotter aan een variabele (draaibare) weerstand. Een potmeter is ook een variabele weerstand. Het is dus mogelijk de aanwijzing van de meter met behulp van (laag-ohmige) potmeters uit een oude TV te beinvloeden, veel beter is het de daarvoor bedoelde, verbuigbare aanslagen van de vlotterarm te benutten. Ook kan soms de ijking worden verbeterd door de vlotterarm te verbuigen.
Advies: overtuig je van het juiste type tank unit voor jouw auto en van de juiste werking van de spannings stabilisator.
Succes, Steef.

Re: Probleem met Brandsofmeter

#3
Hi Steef, bedankt voor je antwoord.
Het gaat om een MGA uit 1959. Welke tankvlotter er in zit, geen idee, is toch maar 1 soort die erin hoort?
In Duitsland hebben ze de meter afgestemd op de vlotter, maar dit werkt niet.
Ik ga volgende week maar eens naar de firma HEK in Enschede, eens kijken of deze een oplossing weten.
Hieronder een verwijzing naar een Belgisch MGA rijder die het opgelost heeft met potmeters:

http://www.mgcarclub.be/wp/?p=90

Re: Probleem met Brandsofmeter

#4
Martin,
Van de MGA weet ik te weinig om je verder te kunnen helpen, ik weet niet eens zeker of er in jouw auto een spannings stabilisator zit; op een elektrisch schema zie ik hem wel, op een onderdelen lijst tref ik hem niet aan. De tankvlotter staat op de onderdelen lijst van Moss Europe in twee uitvoeringen. After markt onderdelen wijken soms af van de oorspronkelijke. Hopelijk reageert er nog een MGA specialist uit de MG club.
Groeten, Steef.
P.S. Veel informatie hierover is te vinden op de webside "mgaguru.com/mgtech/electric". Als mogelijke oorzaak van het foutief oplopen van de meter aanwijzing wordt hier genoemd een slechte massa verbinding van de benzinetank (en dus van de tank unit).
cron