Het roest-spook...

#1
Als sinds ik mijn B'tje heb zit er wat roest in de naad tussen het linker-zijscherm en het rooster-scherm. Ik wil dit langzaamaan toch maar eens goed gaan aanpakken want het begint nu toch wel zorgwekkend te worden (zie foto). Is dit nog te redden? Wegsteken, schuren, primer, plamuur en spuiten?
roest.jpg
roest.jpg (92.77 KiB) 5911 keer bekeken
Is dit lokaal te repareren of moet hier voor het plaatwerk gedemonteerd en in z'n geheel opnieuw gespoten worden (dan dus van A tot Z laten doen i.p.v. zelf aan de gang te gaan...).

Bij de achterste wielkasten zitten ook wat bloemkolen maar daar is de lak verder nog heel. Meteen ook maar aanpakken, maar deze stukken zijn groter. Lokaal spuiten of moet hier de boel toch grondiger uit elkaar?
roest2.jpg
roest2.jpg (92.7 KiB) 5911 keer bekeken
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Het roest-spook...

#2
Die bovenrand is een bekende plek, maar ook één die gelukkig niet steeds erger wordt. De meest ingrijpende oplossing is het hele voorspatbord gaan lossen er een elastisch blijvende, overschilderbare kit tussenzetten en alles opnieuw in de lak zetten. Tijdens zo'n ingreep kan ook de onderkant van het spatbord van binnen worden bekeken en eventueel behandeld.

Heb je in deze forse ingreep geen zin, dan kan je net als ik al jaren doe de bovenkant regelmatig met lak bijwerken en na het wegnemen van de binnen het spatbord gelegen afdekplaat de ruimte daarachter ruim in de Waxoil zetten*) . Vooral zorgen dat er me een hoge drukspuit ook Waxoil onderaan tussen het einde van de binnendorpel en het scherm komt. Pas daarna heeft het zin eventuele blisters in de lak daar vanaf de buitenkant aan te pakken. Doe je dat niet, dan blijft er steeds water van binnen zich naar buiten werken met roest als gevolg (pinhole corrosion)

Die plekken aan de achterkant van de wagen zijn wat lastiger te bereiken. Deels wel makkelijk, door het wegnemen van de kap en de twee afdekplaatjes naar de binnenzijde van de wagen toe. Maar een ander deel vergt het boren van extra gaten in de dorpels (onder de deuren, die zie je niet) om alle drie onderdelen van de dorpels met Waxoil te bereiken: binnen- en buitendorpels en de interne verstevigingsplaat. Misschien ten overvloede: ook hier is het zonder vooraf een antiroestbehandeling van binnenuit te verrichten, zinloos om aan de buitenkant te gaan lakken. Voor en achter kennen namelijk identieke roestproblemen :!:

*) Elke twee jaar herhalen en als je toch die plaat eruit hebt, met je hand resten stof en zand van die naar binnen stekende versteviging aan de bovenzijde vegen en er met ruime hand Waxoil op leggen. Die plek trekt altijd stof en dus ook vocht aan en op dat horizontale vlak blijft dat liggen en levert roest en verzwakking van de constructie op. Alleen zie je anders dan op die foto's aan de buitenkant, geen roestwerking. Dit carossriedeel zit daarvoor te diep verborgen. :idea:

Bij deze heb je dus een breder verhaal over bestrijding en voorkoming van roestvorming in de carosserie gekregen, doe je er voordeel mee zou ik zeggen :D

Re: Het roest-spook...

#3
Dank je, Don. Ik ga eerst maar eens kijken wat er aan antiroest-behandeling allemaal gedaan is achter voordat ik daar mee aan de gang ga. Het voorspatbord ergert me mateloos en ik heb bij andere exemplaren inderdaad ook al vergelijkbare schade gezien. Dat wordt een klusje voor het aankomende winterseizoen denk ik.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Het roest-spook...

#5
090086 schreef:Vrees dat de roest eerst weg moet voordat je met waxoil aan de gang gaat. Dat spul helpt niet als het al rot is.
Dat was ook mijn gedachte Pascal. Immers al die antiroest middelen hebben elk van die fraaie verhalen, die je dus amper gelooft*)
Vreemd genoeg werkte het onder controle krijgen van die roest van binnenuit met Waxoil als eerste stap in mijn geval prima. Vandaar mijn advies :-D on

*) Ik heb me over de jaren heen een vracht antiroestmiddelen zien langskomen en bijna allemaal geprobeerd en afgewezen. Vreemd genoeg komt Waxoil uit allerlei méérjarige testen niet eens zo goed naar voren. Een peperduur Duits, ook op was gebaseerd middel doet op papier het veel beter.

Maar ja die praktijkervaring van me, die is toch anders :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 23 feb 2015, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Het roest-spook...

#7
* topic-kick *

Vandaag eindelijk de koe bij de horens gevat. Dit zit er dus onder:
IMG_1617.jpg
IMG_1617.jpg (193.08 KiB) 5814 keer bekeken
Yaicks.

Daar gaat volgende week een nieuw stuk in gelast worden (linkerkant idem dito). Even verderop achter het achterwiel zit een laag plamuur waar Sylvie Meis nog jaloers op zou worden... minstens een halve centimeter dik. Dat is gebarsten, dus daar gaat de plaatwerker ook mee aan de gang. De roest op de naden van het voorscherm is gelukkig cosmetisch, kaal maken en opnieuw spuiten is daar voldoende.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Het roest-spook...

#13
Zo, even een topic-kickje...
De Rode Barones staat er (eindelijk) weer oke bij qua roest. Stukken in de achterschermen zijn uitgesneden, nieuwe stukken in gelast en gespoten. Het nieuwe spuitwerk is echter wat dof. Al opnieuw in de was gezet maar het verschil blijft zichtbaar. Misschien kan een goede poetser de lak wat ophalen, dan meteen ook alles netjes detailen. Wie kent een goede, betrouwbare poetser, liefst in de buurt van Amersfoort, die niet de hoofdprijs vraagt?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)