Geschrokken na MG nieuws over fietscomputer

#1
Gister zat ik heerlijk te lezen in het MG blad van Augustus.
Er stond een stukje in over de fietscomputer. Deze kan gebruikt worden als alternatieve teller voor snelheid en afstand.
Een zeer goed idee, ik heb hem zelf ook gemonteerd, maar ik ben erg geschrokken van de montage.
De montage van de sensor zou namelijk moeten gebeuren op de stofkap van de schijfrem rechtsvoor en met tie wraps aan de remleiding naar het chassis worden geleid.
Ik raad iedereen ten strengste aan dit NOOIT te doen. De redenen hiervoor:
1 als de sensor los schiet kan deze tussen de schijfrem en de klauw kunnen raken waardoor het wiel in het ergste geval zou kunnen blokkeren
2 als de sensor los schiet en gaat bungelen of meegetrokken wordt in het wiel en de tie wraps zijn te sterk kan de remleiding dicht worden geknepen of zelfs scheuren
3 Er wordt een magneet in het wiel geplakt. Dit kan trillen in het stuur veroorzaken.
4 Het voorwiel draait met sturen en kan daardoor de computer kabeltjes kapot schuren.

Monteer de sensor aub aan het achterwiel. Als het wiel blokkeert heeft het minder gevolgen. De draaiende delen zitten volledig in de stofkap. De stand van het achterwiel is stationair etc. Daarnaast is het HEEL belangrijk om zachte tie wraps te gebruiken die kapot gaan als er teveel aan getrokken wordt en deze mogen NOOIT aan een remleiding zitten. Een kabeltje herstellen of een nieuw sensortje is goedkoper als de auto plat rijden omdat het remsysteem een probleem heeft.
Nogmaals het idee is perfect maar de montage niet.
Groet,
Pascal
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Geschrokken na MG nieuws over fietscomputer

#2
Fietscomputer of toch maar de mijlenteller ijken op kilometers.

Over voorkeuren voor de montage mag iedereen een mening hebben.
Ook kiest de een voor harde TIE raps, de ander kiest voor zachte,vul maar in.

Op de cardan van mijn MGBGT zit op het schuifstuk een gewichtje, waarschijnlijk bij het balanceren aangebracht.
Ik laat het daarom daar zitten en denk dat die plek nog beter is dan ergens bij de voor of achterwiel remslang.
Ieder zijn mening. Wie heeft een betere?
P.S.
Ik lees nu op mijn snelheidsmeter de oude 100 mijlen af als 100 km.
De dag en totaalteller geven nu zeer nauwkeurige kilometers aan.
Jan Borgonjen
cron