Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#1
Geachte voorzitter,
In het nieuwste MG blad heeft u het over de MRB vrijstelling. In dit stukje geeft u aan dat wij ons kunnen troosten dat de meeste oldtimer Mg's 40 jaar of ouder zijn en anders rijden ze wel op benzine. Ik begrijp uw goede bedoeling maar de werkelijkheid zal waarschijnlijk anders blijken. De opmerking klopt als u kijkt naar de auto's die nu direct getroffen worden door de nieuwe regeling. Waar u waarschijnlijk echter niet aan denkt is dat er voorlopig geen nieuwe belasting vrije MG's bij komen want deze moeten 15 jaar langer wachten. Het zal daarmee een stuk moeilijker worden om de nieuwere Mg's ook de nieuwe oldtimer leeftijd te laten bereiken. Deze nieuwere MG's en ook de oldtimer van 25 tot 40 zorgden ervoor dat de garages die gericht zijn op deze oude auto's en de oudere techniek konden bestaan. Deze markt zal langzaam opdrogen waardoor deze bedrijven genoodzaakt zullen zijn te stoppen of over te stappen op nieuwere auto's/techniek. Belangrijk vakmanschap zal verloren gaan. De nieuwe oldtimer regeling gaat wat mij betreft verstrekkende gevolgen hebben voor onze hobby en de staat eerder geld kosten dan geld opleveren. Ik vind het dan ook jammer dat de MG Car Club, de FEHAC en KNAC etc niet veel harder tegen de nieuwe regeling in opstand komen. Het blijkt maar weer eens dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Met vriendelijke groet,
Pascal Gillisse
Laatst gewijzigd door Pascal Gillisse (090086) op 25 dec 2013, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#2
Hi Pascal,

Ten eerste ben ik in bezit van zeven thans brm vrije klassiekers welke per 1 januari a.s. onder het nieuwe regime onder de zogenaamde overgangsregeling vallen.
Dus 7x Euro 120,00 aan de kassa afrekenen, echter ik reed al met rubber bumper MGB's wanneer daar belasting voor betaald diende te worden, toen circa Euro 400,00
op jaarbasis, dus ach het is weer jammer. Ik heb thans wel een 2001 Suzuki Jimny voor het eerst per 1 november geschorst voor de winter periode en tank ik thans
zo veel mogelijk in Belgie waneer ik daar ben, wat ik eerst nauwelijks deed.
Ik ben bang dat de door de regering beoogde opbengst nimmer gehaald wordt en dat per 2015 of 2016 het de overgangsregeling wederom zal worden aangesteld.
Jammer voor mensen met klassiekers onder de overgangsregeling, bijvoorbeeld "Houten" 2014, auto's onder de overgangsregeling aanvoeren per trailer,
oldtimer beurzen in december t/m februari, niet meer bereikbaar over de weg rijdend, dito voor even naar de garage of restaurateur.
Milieu, milieu waneer je het woord twee maal hoort, trek je knip maar.
Mensen die over auto's bezitten welke per 1 januari 2014 zijn vrijgesteld zijn het "probleem" toch (nog) niet.

PS ik bedoel "Houten" 2015, mij is bekend dat t/m februari 2014 er gewoon gereden mag worden, tickfautje. En inderdaad een MGB van na 1974 is compleet anders dan die
tot dat bouwjaar geproduceerd zijn.
Laatst gewijzigd door Rob de Joode (920143) op 22 dec 2013, 23:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#3
Hallo allemaal

Onze MG Y uit 1947 is volledig vrijgesteld. Misschien vertrekken we wat vroeger naar Houten met de MGY :D
De MG B is van 28 feb 1974 dus die valt dit jaar nog 2 volle maanden in de overgangsregeling. We zijn nog aan het puzzelen of we de B schorsen voor 2 maanden en dus niets hoeven te betalen ( hoewel schorsen ook € 24.= kost) of dat we betalen voor de overgangsregeling. In 2014 mag je wel in januari en februari rijden als je onder de overgangsregeling valt.

Zo zullen veel leden puzzelen want een B uit 1974 is nog lang niet de jongste.

Fijne dagen en tot in Houten.

Sanna Agelink

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#6
Het is nog niet duidelijk welke effecten deze nieuwe regeling zal hebben op de continuïteit van garages in de oldtimerbusiness. Vanzelfsprekend zal ons het weer uit Nederland vertrekken van die vele oude Diesel-Mercedessen ons als oldtimer bezitters niet raken. De vraag is eerder of garages die met oude, Engelse autotechniek vertrouwd zijn, daar nog mee doorgaan. Mijn persoonlijke indruk is, dat veel garages überhaupt niet meer om weten om te gaan met mechanische autotechniek met zijn carburateurs en zonder diagnose stekkers. En wat wordt daar in het onderwijs nog over geleerd? Bar weinig schat ik zo in. Kortom, we zullen toch al meer zelf gaan sleutelen of de schaarse overblijvende oldtimer garages koesteren... :!:

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#7
010362 schreef:Gelukkig is mijn MGB uit 1962, is dit even lachen.
Je bedoelt het vast niet zoals het klinkt, er zijn zat echte liefhebbers die toch wel een flink probleem hebben. Je zal maar zo'n grote Amerikaanse slee hebben die 1:4 rijdt (en waar dus om hele valide redenen LPG in ligt). Of, dichter bij huis misschien, een Austin Estate FX4 (zo'n oude London taxi). Dat ding gaat opeens ruim €1700 per jaar kosten aan MRB. Nog een voorbeeldje: de eigenaar van deze Oldsmobile Delta 88 kocht het ding vorig jaar januari. Die gaat dit jaar (hou je vast) €2164 betalen aan MRB. Dat al die ouwe Mercedessen nu massaal gedumpt worden, daar kan ik nauwelijks wakker van liggen - dat was grotendeels misbruik van de oldtimerregeling. Maar er zijn zat echte liefhebbers die nu hun oldtimerhobby in rook zien opgaan omdat ze het niet meer kunnen betalen.

Not funny, dat zijn echt geen grappen.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#8
010362 schreef:mag ik svp lachen met de regeling die op mij (mgb 1962) van toepassing is.
Je begrijpt natuurlijk ook wel dat het niet lang kan duren voordat de oldtimerregeling opnieuw op de schop gaat he? Zo verdient Weekers er weer niks an, dus dan moet de rest ook bloeden - zo werkt dat nu eenmaal in Nederland.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#9
Ach binnenkort is er alleen nog maar van die bio-benzine verkrijgbaar welke al schadelijk is voor auto's van circa 1999.
Dus Brussel en/of de nederlandse regering krijgen ons heus nog wel uit ons klassiekertje want er kan straks niet meer mee gereden worden.
Dus ook zo'n 1962 MGB van een anoniem en naamloos lid valt dan stil.
Wie het laatst lacht of zo iets.
Ergelijk die anonieme forumposters.

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#10
Ach, straks mag je alleen nog met een maximaal 4 jaar oud trapauto of eentje aangedreven door perslucht Amsterdam, Utrecht en Nijmegen in, mag je met je klassieker alleen nog in maart en oktober de weg op, is er een hoge export- en sloopaccijns (plus extra heffing over de toch al 25% BTW) en kost schorsen nog slechts €250 per maand. :twisted: .

Zonder gekheid, als er straks inderdaad alleen nog E-100 te krijgen zou zijn bouw ik 'm om naar elektrisch.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#11
Ja, electrische auto's met accu's welke na een paar jaar vervangen moeten worden en tussentijds geladen worden met stroom opgewekt in Frankrijk in de kerncentrales en ons als groene stroom wordt geleverd is echt de oplossing van het milleuprobleem. Nederland is nu eenmaal importeur van heel veel franse stroom en daar staan niet alleen windmolens om dat op te wekken.
Ik ga dan liever voor een frans kenteken op mijn benzine auto, in dat land betaal je sinds 2001 als particulier totaal geen cent aan wegenbelasting, hoewel met een president met de naam Holllande zal dat dan daar ook wel snel afgelopen zijn.

Wellicht gaan we binnenkort "moonshine" benzine stoken als geen fatsoenlijke brandstof meer kunnen kopen ?

Re: Reactie op stukje in MG blad (voorzitter)

#12
920143 schreef:Ja, electrische auto's met accu's welke na een paar jaar vervangen moeten worden
Zelfs "ouderwetsche" Prius I accu's werken na 14 jaar trouwe dienst gewoon nog steeds prima. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een modern accupack minder dan 10 jaar mee zou gaan. Daarna kan een accu overigens tot bijna 100% gerecycled worden - momenteel is dat economisch niet interessant maar als de elektrische auto echt aan gaat slaan wordt dat wel anders.
de oplossing van het milleuprobleem.
De huidige belastingmaatregelen hebben niets met "milieu" te maken, even afgezien nog van de vraag of "het milieuprobleem" überhaupt bestaat en of de mensheid daar voor verantwoordelijk is c.q. wat aan zou kunnen doen.
Ik ga dan liever voor een frans kenteken op mijn benzine auto,
Dan zal je toch echt eerst naar Frankrijk moeten verhuizen; als Nederlander langdurig in Nederland rijden met een buitenlands kenteken is helaas niet legaal. En Frankrijk is een prachtig land, er moesten alleen geen Fransen wonen :mrgreen: . Trouwens, in steden als Parijs mag je binnenkort al niet eens meer met een oldtimer rijden (http://www.oldtimernieuws.nl/2012/11/14 ... ers-weren/)

Ow ja, enne... ik denk dat Frankrijk eerder over is naar E-100 dan Nederland. Euro 95 is al bijna niet meer te krijgen daar, overal vervangen door E10.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)
cron