APK keuring

#1
Vandaag met de B op APK keuring...
De auto staat al sinds 1997 op Nederlands kenteken, maar vandaag ontdekte de keurmeester iets wat al zijn voorgangers nooit is opgevallen; het chassisnummer bestaat uit letters en cijfers, als allerlaatste de letter G. En op het kentekenbewijs ontbreekt deze laatste letter...

"...nou mijnheer..." zei de keurmeester "...uw auto is technisch goed maar ik kan hem niet goedkeuren; neemt u maar kontakt op met de RDW..."!
Zo gezegd, zo gedaan, ik heb hun een email gestuurd en ben erg benieuwd hoe dit afloopt :roll:
Ik hou jullie op de hoogte!

Ger.

Re: APK keuring

#2
Ik ben benieuwd, ben sinds kort in het bezit een MG waarin op het kentekenbewijs een 6 is vermeld terwijl het een G moet zijn.
Ook sinds medio negentiger jaren in Nederland en zelfs in augustus nog voorzien van een nieuwe AP voor 2 jaar !

Terzijde circa 7 jaar geleden was ik in het bezit van een auto waar op het kentekenbewijs een 9 was vermeld i.p.v. een G, het was geen MG maar een Tjaffer, het handschrift kennende van de importeur destijds een logische verlezing.
Auto het ene jaar gekeurd en het volgende jaar een steekproef, RDW keurmeester kende het keuringsstation goed en mede ook door mijn medewerking zonder boete voor het keuringsstation afgedaan, wel controle van chassisnummer e.d. bij het RDW station.
Toen volgde nog een discussie waarom het chassisnummer ingeslagen was na galvaniseren van het chassis.
Gelukkig ken ik de historie van de Mega's goed en wist ik dat de chassis elders zonder nummer gemaakt werden en dat tijdens fabrikage er een nummer werd ingeslagen, aparte nummer series voor benzine/diesel/bedrijfsuitvoeringen en 4x4 uitvoering.
Temeer ik op dat moment nog een tweede Mega in bezit had kon ik die laten zien en de RDW was overtuigd en kreeg ik een een nieuw kenteken, weet niet meer of er kosten aan verbonden waren.
De RDW medewerker vertelde me dat het bij veel auto's voorkomt, ook nieuw geimporteerde auto's van grotere merken. Auto wordt nieuw geleverd en niemand controleerd auto en kenteken, na jaren volgt de APK en als dat bij de garage gebeurd waar de auto is gekocht kijkt er nog niemand totdat er een keer een steekproef plaats vindt.

groeten
Rob

Re: APK keuring

#3
Jaren terug alweer vond mijn APK keurmeester mijn chassisnummer niet goed leesbaar meer. Dat had hij er zelf overigens in 1978 bij de import uit Belgïe ingeslagen. En zoals de meesten onder ons weten zijn de talloze extra nummerplaatjes op Amerikaanse B's zoals de mijne uit 1972 zonder betekenis. Ooit heeft de RDW zelfs even gedreigd dat alle extra schildjes verwijderd moesten worden, maar dat waaide gelukkig over. :lol:

Kortom op een goed ondersteund stuk voor de rechterstoel is een nieuw nummer ingeslagen. Omdat het dempingsmateriaal ter plekke toch verwijderd moest worden heb ik het nummer afgedekt met een plaatje perspex. Daarover heen een stuk plastic van een vuilnisbak zak tussen tapijt en bodem en en van tijd tot tijd vul ik de holtes van de cijfers en letters opnieuw met wat tipp-ex (tipp-ex zal wel uitsterven denk ik). :?

Volgens mij is of was men elders in Europa niet zo precies met chassisnummers. In Belgïe had mijn B tussen 1972 en 1978 helemaal geen duidelijk zichtbare ingeslagen chassisnummers, er zaten alleen de USA-plaatjes op. 8-)

NB Omdat chassisnummers op diverse plekken kunnen voorkomen, is de diefstalbescherming ook al beperkt. Je slaat zo een nieuw nummer op een andere plek in en houdt de eerdere plek verborgen.

Re: APK keuring

#4
Inmiddels heb ik een reactie van de RDW; een standaard antwoord dat het chassisnummer omdat het onleesbaar is, opnieuw ingeslagen moet worden... Maar het nummer is prima leesbaar, dat is het probleem helemaal niet!
Verder heb ik ontdenkt dat de toevoeging "G" aan het ingeslagen chassisnummer betekent dat de auto in Abbington (G van Great Brittain ) is gebouwd... En dus waarschijnlijk niets met het chassisnummer vandoen heeft.
Wordt vervolgd...
Ger.

Re: APK keuring

#5
De letter G is wel degelijk deel van het chassisnummer of beter gezegd VIN/Vehicle Indification Number.

Dat men begint over inslaan chassisnummer geeft wederom aan dat men bij de RDW niet erg goed kan lezen.

Ga eens bij een RDW keuringsstation langs, recentelijk schijnen er nog maar een paar zich met klassiekers bezig te houden en de
specialisten zijn dus op die RDW keuringsstations aanwezig.

Re: APK keuring

#6
Dag Rob,
dank voor je reactie.
Inmiddels ben ik gebeld door een uiterst vriendelijke mevrouw van het RDW; ze willen alle papieren van de auto, én foto's van het chassisnummer om te controleren of een en ander goed leesbaar is… En dat doe ik dan maar…
Prettig weekend,
Ger

Re: APK keuring

#7
Hallo Ger,

Goed plan, indien je een USA uitvoering B bezit met plaatje in deurstijl en op dashboard maak daar dan ook een foto'tje van en stuur dat ook mee.
Indien je een heritage rapport bezit dito, eventueel misschien ook een kopie van de info van de opbouw van de chassisnummer en letters.

Succes.
Rob