SHELL V Power is GEEN RON97 meer!
Geplaatst: 18 jul 2013, 20:30
Normaliter ga ik met de MGB bij BP de Ultimate RON 98 tanken en met onze Citröen SAXO naar Tango voor RON95. Bij toeval vandaag kwam ik met die laatste wagen bij een SHELL station langs en ontdekte nieuwe stickers op de pompen. Wat blijkt: V Power is nu nog maar RON95, net zoals hun standaard Euro 95 en daarmee voor oudere MG's niet langer interessant. Tenzij je met nog minder voorontsteking en wat minder pit in de motor ook nog tevreden bent en de hogere prijs ondanks het zelfde octaangehalte geen probleem vindt
Zoals vorig jaar al op een eerdere post vermeld: kan je nog een RON98 benzine vinden (in Frankrijk als Super Plus genoemd overal verkrijgbaar), haal dan 2,5 graad van je voorontsteking af en dan blijf je pit genoeg houden. Als je zoals ik op een 45D4 ontsteking op 1000 toeren/min zonder vacuum afstelt, dan kom je op 17,5 graden uit.
Moet je toch aan de Euro95 of iets soortgelijks haal dan de volle 5 graden van de geadviseerde waarde af. Dus dan is het nog maar 15 graden. Duidelijk merkbaar in de prestatie van een B (over een MGA Twincam, die RON100 nodig heeft praten we niet eens). Ik heb daar jaren geleden alweer eens een tijdje mee proberen te leven, maar ben daar snel vanaf gestapt
NB Duitsers zijn beter af: daar is SHELL V Power een RON100 benzine. Dat heb je met fellere concurrentie
Zoals vorig jaar al op een eerdere post vermeld: kan je nog een RON98 benzine vinden (in Frankrijk als Super Plus genoemd overal verkrijgbaar), haal dan 2,5 graad van je voorontsteking af en dan blijf je pit genoeg houden. Als je zoals ik op een 45D4 ontsteking op 1000 toeren/min zonder vacuum afstelt, dan kom je op 17,5 graden uit.
Moet je toch aan de Euro95 of iets soortgelijks haal dan de volle 5 graden van de geadviseerde waarde af. Dus dan is het nog maar 15 graden. Duidelijk merkbaar in de prestatie van een B (over een MGA Twincam, die RON100 nodig heeft praten we niet eens). Ik heb daar jaren geleden alweer eens een tijdje mee proberen te leven, maar ben daar snel vanaf gestapt
NB Duitsers zijn beter af: daar is SHELL V Power een RON100 benzine. Dat heb je met fellere concurrentie