Duurzaamheidsplan, van "Sefety Fast" naar "Move Green".

Met interesse en verbazing heb ik kennis genomen van het duurzaamheidsplan voor onze club dat gepresenteerd zal worden op de komende jaarvergadering.
Er bekruipt mij een gevoel van contradictie en hypocrisie als ik de voorstellen lees.
Hier en daar is het volledig in tegenspraak met de doelstellingen van onze club.
"Vele fraaie tourritten", "Circuitraces op Zandvoort en Lelystad" en een "Octagon Tour langs de mooiste plekjes van ons land".
Het koesteren en genieten van het mobiel historisch erfgoed is nu eenmaal in tegenspraak met het streven naar minder uitstoot en een verbetering van het milieu door het aan banden leggen van het wegverkeer.
Laten wij als autoclub niet op de stoel gaan zitten van de Overheid, we hebben al van allerlei maatregelen en voorstellen die ons beperken in onze hobby.
Hiervoor is de FEHAC het aangewezen orgaan die op dit vlak opkomt voor alle clubs en verenigingen die zich bezighouden met het mobiel historisch erfgoed.
Laatst gewijzigd door Marius Otto (200005) op 21 jan 2026, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Duurzaamheidsplan, van "Sefety Fast" naar "Move Green".

Ik ben het helemaal eens met Marius. Volgens mij vertegenwoordigd de FEHAC onze belangen en is tevens de spreekbuis voor de klassiekerclubs. Waarom de MGCC Holland daar nog overheen. Als ik de uitleg nog eens lees, straks geen leuke kleine dorpen en weggetjes meer rijden tijdens een regioritje, enz. Minimaliseren van ons gebruik van onze MG en wellicht straks het vrijwillig opheffen van onze club of deze zodanig aanpassen dat "rijden" niet meer binnen de oude doelstellingen horen. En hoezo overleg bij onze leden? Is er een enquete rondgegaan of heb ik die gemist?

Het duurzaamheidsplan heeft wel degelijk een functie. Om nu gelijk dit besluit af te fakkelen is te kort door de bocht.

Vanuit mijn taak als regiocoördinator voor de MG Car Club, maar ook als uitzetter van toerritten voor de regio en voor diverse andere klassieker verenigingen in Nederland en in België loop ik, samen met de deelnemers, (en ook mijn medeuitzetters) steeds vaker tegen het feit aan dat de acceptatie door de mensen die langs de route wandelen of fietsen steeds minder wordt. We kennen allemaal de gebaren wel, neus dichtknijpen, handen voor de oren, opmerkingen over milieuvervuiling, noem maar op. Ook worden we steeds meer geconfronteerd met autoluwe of autovrije zones.

En kom nu niet aanzetten met de opmerking dat die mensen het niet snappen of dat ze een bepaalde politieke richting volgen. Het is gewoon een feit. Vanuit die gedachte is het alleen maar verstandig dat, in navolging van vele andere klassieke voertuigen clubs (auto's motoren, bromfietsen, etc.) het bestuur van de MG Car Club Holland heeft besloten om tegengas (pun intended) te geven. En daar is "compensatie" een bekende en maatschappelijk geaccepteerde manier van.

Hoe dan ook, we zullen aan onze toekomst en die van onze geliefde klassieke auto's moeten denken. En die toekomst hebben we hier mee te maken.
Laatst gewijzigd door Ton van Spanje (930288) op 22 jan 2026, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.

900163 schreef:
21 jan 2026, 14:09
Volgens mij vertegenwoordigd de FEHAC onze belangen en is tevens de spreekbuis voor de klassiekerclubs.
Onze club is niet meer aangesloten bij de FEHAC dus "onze" belangen zal men niet meenemen.
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Als Nederlandse club, lopen we hier echt niet mee voorop. Kijkend naar de MGCC Deutschland laat al snel zien dat men daar uitgebreid bezig is met het promoten van benzine die niet afkomstig is van aardolie. Nu niet meteen op de baricaden staan dat dat spul niet goed is voor het motortje in de MG, dat is zeker niet het geval, er zijn al vele ervaringen. Nee dat houdt het geklaag van die voetganger of fietser op de dijken niet tegen, maar helpt op termijn de publieke opinie wel en is voor nu, goed voor je eigen geweten. De Duitse brandstof bevat geen ethanol, is 98 RON en voldoet aan alle normen voor autobrandstof.
Wat dat betreft: goed dat het bestuur zich bewust is van de noodzaak om een positieve duw hier tegenaan te geven, ik ben benieuwd naar de discussie op de ALV.

900163 schreef:
28 jan 2026, 19:55
De FEHAC vertegenwoordigd vrijwel alle oldtimerclubs in NL. Waarom is de MGCC Holland er niet meer bij? Is het niet beter om gezamenlijk op te trekken?
Zover ik weet was de MGCCH de eerste club binnen de Fehac en hebben we aan de wieg gestaan bij de oprichting. Ik denk dat het bestuur hier wel wat over te vertellen heeft met de ALV. Doen ze dat niet, dan zal er best wel iemand een vraag over stellen.