In de winter rijden met je MG, hoe zit dat nou?

Ik zie af en toe een uitnodiging voor een ritje met de MG in de maanden december, januari of februari. Mijn verzekeraar KNAC laat mij elk jaar weten dat ik in die maanden niet verzekert ben, mocht ik dan toch gaan toeren. Ook heb ik begrepen dat de belastingdienst dit ook niet toestaat, ondanks dat ik vrijstelling van wegenbelasting heb vanwege de leeftijd van de MG. Waarom dan toch een rit organiseren in deze periodes met je MG?

Re: In de winter rijden met je MG, hoe zit dat nou?

Voor je verzekering moet je bij je verzekeraar zijn. Ik heb geen auto (meer) bij de KNAC verzekerd, maar het is wel een nieuwe clausule voor mij. Andere verzekeraars hanteren gewoon zoiets als een maximaal aantal kilometers, ongeacht wanneer je de weg op gaat. En volgens mij is het 40jaar ( o, nee dat is ook al begrensd) is belastingvrij, van januari tot januari.

En in januari, droge weg, mooi zonnetje, geen pekel: best aangenaam om de MG de sporen te geven. ( al is het alleen maar omdat je naar de keuring moet)

Re: In de winter rijden met je MG, hoe zit dat nou?

De verzekering van de KNAC kent al een aantal jaren een korting als je de maanden december januari en februari niet met je klassieker rijdt. Met het ook deze 3 maanden rijden erbij is het verzekeringstarief hoger. Het is dus niet verboden om met je auto te rijden maar je hebt bij het afsluiten van je verzekering deze korting laten vastleggen. De wegenbelasting kent geen beperking voor deze 3 wintermaanden. Wel is het natuurlijk zo; niet verzekerd, ook niet rijden! Bij jongere auto's die nog geen vrijstelling hebben kunt je eventueel je auto een aantal maanden laten schorsen en je zelf daardoor een korting maar ook een rijbeperking op te leggen. Het wel of niet rijden met je MG heb je dus volledig zelf in de hand!
Dus het wel of niet uitzetten en en of rijden van ritten staat los van verzekering en wegenbelasting.
Met vriendelijke groeten, Jan