100 jaar MG octagon

#1
Het is inmiddels 100 jaar geleden dat het markante logo met de achthoek en de overeenkomstig gestileerde letters MG ontworpen is.
Volgens de geschiedenisboeken van de MG specialisten was het begin 1923 dat de boekhouder van het garagebedrijf van William Morris zonder gerichte opdracht en "tussen neus en lippen door" het logo ontwierp.
Niet als badge voor het latere automerk M.G. maar slechts als decoratie voor de advertenties van het autobedrijf Morris Garages met het hoofdkantoor en de showroom in Queen street 36-37, Oxford.
Toen W.R. Morris als directeur en eigenaar het ontwerp onder ogen kreeg, was hij meteen overtuigd van de kracht en de uitstraling die het beeldmerk toonde.
Voor zover men kan nagaan werd de MG-octagon voor het eerst toegepast in een advertentie van 2 maart 1923. De rand van de advertentie was versierd met wel zes keer een MG-octagon logo.
De advertentie werd afgedrukt in de Oxford Times en luidt; SPRING-and the Open Road!
De lente lokt om weer te gaan autorijden met een fijne nieuwe wagen van de merken Morris, Humber of Sunbeam.
MG als automerk bestond nog niet.
Pas een paar jaar later waren het Morris wagens met aantrekkelijke aanpassingen van Kimber en vanaf eind 1927 werden het "echte" M.G. auto's met het markante MG embleem als radiatorbadge.
Opmerkelijk is, dat in 1925 ook nog advertenties van Morris Garages verschenen, waarin M.G. Super Sports Models werden aangeprezen maar helemaal zonder een MG-octagon logo in de opmaak.
De Engelse autogeschiedenis zit vol met jubilea, mijlpalen, en memorabele jaartallen en daar is dit er een van.