Gedwongen ontruiming sleutelruimte.

#1
Hallo medeclubleden,

Inleiding van het verhaal:

Ik heb sinds 2018 een oude champion teeltruimte gehuurd in het buitengebied van velden Limburg en in 2021 is de verhuurder opgenomen in een verzorgingshuis wegens dementie.

Nu heeft de familie de onroerende zaak dus ook het door mij gehuurde verkocht en eisen vervolgens een ontruiming op korte termijn te weten 2 maanden.

Ik heb vervolgens in het contract gelezen dat het in deze om een bedrijfsruimte handelt en in de wet staat dat de verhuurder minimaal een jaar opzegtermijn in acht dient te nemen en verder gehouden is de schade die van de opzegging het gevolg is te vergoeden.

Ik heb de familie van de verhuurder er op gewezen dat er in de wijde omtrek geen vervangene ruimt beschikbaar is.

Dit feit in aanmerking nemend heeft de familie een vervangende ruimte in huur aangeboden doch de huur ligt vele malen boven mijn budget, dus de familie betaalt het verschil en ik betaal de oude huurprijs aan de nieuwe verhuurder en dit gedurende een jaar.

De familie zal mij helpen met het verhuizen van de inventaris, die als zeer omvangrijk is te beschrijven.

Nu dien ik voor 10-01-2022 het pand te hebben verlaten, dit schier onmogelijk omdat de nieuwe ruimte een ander indeling heeft er tevens auto's in opgeslagen moeten worden , die eerst in een bijgebouw stonden.

Ik heb toen vernam dat er verkoopplannen bestonden een stuk industriegond van +/- 400 kwadraatmeters gekocht waar ik bezig ben een loods op te bouwen in eigen beheer.

Door de acties van de verhuurder ligt de bouw stil.

Verhuurder heeft mij en mede huurders uit den treure verzekerd dat wij verder konden huren, deze belofte is duidelijk niet nagekomen, toen bleek dat de verhuurders zich niet aan hun woord hielden en ik hun mededeelde dat ik niet zou ontruimen werd mij het vreselijkste einde belooft dat sinds mensheugenis is vertoond.
Degelijke dreigementen maken op helaas voor hun geen indruk, ik heb deze dreigementen in mijn werkkring met een frequentie 2 a 3 maal in de week.



Ik kijk nu of de zaak gaat escaleren en of en wanneer ik een eis vergoeding van alle schade die geleden heb , die lijd, in in de toekomst ga lijden.

Ik vermoed dat ik niet de enigste ben die met deze problematiek geconfronteerd word en het kan geen kwaad dan goed beslagen ten ij te komen.

Aangezien mijn juridische kennis niet optimaal stel ik de onderstaande vraag.


Een vraag bevindt zich in onze club een advocaat of jurist die vaker met dit bijltje heeft gehakt


LEX Janssen

Re: Gedwongen ontruiming sleutelruimte.

#2
Beste Lex,

Heb ooit een vriend geadviseerd bij een vergelijkbare situatie.
Een jurist ben ik niet, maar mijn ideeen over jouw situatie zijn als volgt:

Het gaat om het feitelijk gebruik.
Als ik het goed lees, gebruik je de ruimte als hobbyruimte en niet bedrijfsmatig,
ook al is er een huurcontract opgesteld als voor een bedrijfsruimte (bij gebrek aan een beter geschikt modelcontract, zo gaat dat vaak).

In dat geval geniet je geen enkele huurbescherming en dan vind ik het aanbod van de familie heel netjes.

Een oplossing kan ik je helaas niet bieden.


Bert
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Gedwongen ontruiming sleutelruimte.

#3
]Hallo Bert, Ik heb inmiddels de sleutelruimte ontruimd en de familie heeft inderdaad geholpen met de verhuizing alleen ben ik van de wal in de sloot beland. Ik heb met de belangenbehartiger van de verhuurder een overeenkomst afgesloten inhoudende Verhuurder zal meehelpen met de verhuizing , verhuurder biedt vervangende ruimte aan en compenseert het verschil in de huurprijs tot 01-01- 2023.
De daadwerkelijke hulp bij de ontruiming bestond gecreeerde chaos veroorzaakt door de familie van de verhuurder, zij hebben gereedschappen kasten en ondedelen in een open container gegooid en vervolgens de containers voor het nieuwe onderkomen gezet niet afgedekt dus in de regen met de boodschap binnen vier dagen uitruimen.
Mijn vrachtwagen een Mercedes 609 autotransporter, een MG GT restauratie project en een Peugeot 205 zijn vermist, aangifte bij de politie proberen te doen, maar politie neemt aangifte niet omdat dit een ceviele kwestie zou zijn, wel de voertuigen als gestolen gemeld bij L.I.V.

Verhuurder houdt zich ook niet aan de afspraak inzake huurcompensatie, kortom verhuurde cs houdt zich aan geen enkele afspraak.

Ik heb in advocaat ingeschakeld.

Ik heb inmiddels een perceel industriegrond van 410 vierkante meter waar een bakkerij heeft gestaan die ten gevolge van een explosie verwoest is, maar de vloeren en fundamenten zijn nog intact.

Ik pas de fundamenten aan door middel van beton poeren en vlak hoogteverschillen van de vloeren uit.
De beton maak ik zelf met behulp van een gebruikte betonmixer, die via Marktplaats voor E.150,- gekocht heb.
De stroom betrek ik via de buren
Bijlagen
DSC05808.JPG