MG-Nieuws, September 2020 Nr. 9

#1
Met interesse heb ik weer ons mooie clubblad gelezen. Vooral de artikelen over de ontwikkeling en de successen van de M.G. K3 en het treinongeluk van Cecil Kimber vond ik boeiend. Mooi om meer te weten te komen over de geschiedenis van het automerk. Ook tips zoals die van Henk Niemeijer over de history van de MGF en TF op YouTube zijn voor mij altijd welkom.
Op ons laatste cluborgaan vond ik nog iets bijzonders; Omdat ik geïnteresseerd ben in kentekens, heb ik het kenteken van de MGF van de prachtige omslagfoto even nagetrokken en daarbij viel mij iets op. De SB-PX-70 heeft als datum eerste toelating en afgifte in Nederland, 16-01-1998 staan maar is toegelaten met een nationale typegoedkeuring. Dit is bijzonder omdat vanaf 1 jan. 1998 de europese typegoedkeuring verplicht was. Bij "bijzonderheden" wordt door de RDW vermeld dat "bij wijziging constructie geldt als referentiedatum 31-12-1997". Deze toelating is dus langs de verplichting geglipt maar wel met de aantekening dat de eisen van vóór 1-1- 98 gelden. Leuk detail.

Re: MG-Nieuws, September 2020 Nr. 9

#2
Interessant, Marius.

Als je geinteresseerd bent in kentekens, is het dan misschien een idee om er wat over te schrijven in het clubblad?
Bijvoorbeeld over wat de letters MO linksonder op deel 1 betekenen en wat het poststempel uit 1974, aan de achterkant van deel 1, betekent?
(Zelf weet ik dat wel, maar vele anderen, denk ik, niet).
Groeten
Bert
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: MG-Nieuws, September 2020 Nr. 9

#3
Er zijn mensen die al veel onderzoek gedaan hebben naar het onderwerp het Nederlandse kenteken en daar kan ik voorlopig niet aan tippen.
Neem bijvoorbeeld de publicaties van D. Tanis uit Middelharnis; "Het kentekenbewijs toen en nu" en "Het kenteken toen en nu".
Op bijna alle vragen die je kunt bedenken geven zijn in kleur geïllustreerde werken een antwoord.
Voor liefhebbers die meer willen weten over kentekens is dit een must.