Jaarlijkse keuring

#1
Goedemiddag allen,

Mijn naam is Rob Ouderdorp, en ik ben gloednieuw op dit forum.
Heb een MG B uit 1969 gekocht. Zolang de RDW niet meewerkt, moet ik 'm toch nog laten keuren.
Ik woon in Zandvoort. Weet iemand een betrouwbare garage waar ik de MG kan laten keuren. De auto functioneert goed dus ik verwacht geen grote problemen (wishfull thinking....).
Hoor het graag.

Re: Jaarlijkse keuring

#2
Hallo Rob,

Welkom bij de MGCC en welkom op dit forum.

Deze vraag staat hier al een tijdje, dus vandaar dat ik dan maar even reageer.
Een bedrijf bij jou in de buurt ken ik niet.
In zijn algemeenheid kun je beter naar een wat kleinere, onafhankelijke garage gaan.
Heb de ervaring dat de grote andere-merk-dealer waar ik voor de APK naar toe gegaan was,
nogal eens snel wil afkeuren omdat men niet goed met de specifieke eigenschappen van dit soort oude auto's op de hoogte is
(en dat ondanks dat ik toen met mijn diverse bedrijfsauto's daar een goede klant was).

Dan kun je van die afkeurpunten krijgen als "de bedrading hangt op diverse plaatsen los".
Ja hallo, dat is heel normaal bij een Engelse jaren-70 auto!

De volgende, kleinere universele garage waar ik toen naar toe ging, deed niet zo moeilijk
(en zei ook niets over de loshangende bedrading...)

Succes ermee
Bert
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Jaarlijkse keuring

#5
Zij het erg laat, toch hartelijk dank voor jullie berichten! Via iemand anders heb ik idd mijn MG bij Kymmell laten keuren. Met succes!
Ik heb nu een probleem met een lichte lekkage onder de stuurkolom. Er druppelt geregeld wat olie op de voetenmat, maar ik kan, als ik onder het stuur duik, niet zien waar het vandaan komt. Vanuit de motor kan ik evenmin ergens bij of zien dat er een slang naar het stuurhuis gaat of i.d. Iemand een idee?
Ik dacht deze vraag vorige week ook al op het forum gezet te hebben, maar kom 'm niet meer tegen.
Ik hoor graag!

Re: Jaarlijkse keuring

#8
Stomtoevallig had ik een paar weken geleden hetzelfde probleem. Olie op mijn mat. Heb vandaag het lek gedicht denk ik. Eerst de kachelstelknop links verwijderd. Toen de bestuurderstoel verwijderd zodat ik liggend op mijn rug er goed bij kon. De wartel op de oliedrukmeter kon ik met mijn vingers draaien dus die zat te los. Met een 1/2 inch sleutel stevig aangedraaid. Motor gestart en gekeken of er nog iets lekte en dat was niet het geval.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Jaarlijkse keuring

#9
In principe is elke oldtimer ouder dan 50 jaar van APK plicht vrijgesteld, voor mijn eigen B uit 1972, kentekenjaar voor import was is Belgie in 1973, kreeg ik dit jaar de laatste APK verplichting.
Over twee jaar in 2024 is mijn B 51-52 jaar oud en definitief APK-verplichting vrij. Toch zal ik met mijn B nog bij mijn garage en bandenman van Dorland in Vlaardingen blijven langsgaan.
Regelmatig iemand anders de zaken laten controleren is de geringe kosten van een keuring meer dan waard, ook al is die niet verplicht. Ik ben dan wel dat RDW gezeik over kleine zaken als de lichtkleur van sommige LED lampjes af. In Frankrijk hebben ze net nieuwe regelgeving rond LED koplampen ingevoerd, die deze discussie tenminste kortsluit, Nederland loopt hier achter...

Kortom je hebt er goed aan gedaan bij Coen Kymmel, ook voor mij een goede bekende, langs te gaan, maar de RDW had een B uit 1969 al lang APK vrij moeten verklaren!
Misschien moet je ze nog eens benaderen met een bewijs dat je B inderdaad uit 1969 is, hetzij via chassisnummer en productieoverzicht, hetzij via een British Heritage certificaat uit het VK
Zo heb ik ook jaren terug alweer mijn vrijstelling op wegenbelasting na 25 jaar bij RDW weten vast te leggen :-D on

PS Die 1973 uit België is op mijn kentekenbewijs terecht gekomen, niet de productiedatum van februari 1972, vandaar dat ik dit jaar nog één keer de klos was

PS2 Ik had even wat remvloeistof die op mijn rubbermat aan de bestuurderskant bleef liggen dit voorjaar. Bleek het gevolg van een lekkende dop op mijn dubbele hoofdremcylinder bij het gebruik van een Ezibleed te zijn. Het vlak onder koppeling- en remhoofdcylinders heb ik niet voor niets in de Waxoyl gezet tegen aantasting van de lak daar als er DOT4 vloeistof op lekt.
Maar de vloeistof droop rustig verder tot op de rubbermat (de hele bodemplaat onder mat en tapijtlaag zit ook in de Waxoyl, dus mij kan niets gebeuren....)
Overigens: de RDW reageerde netjes op mijn vraag per mail begin dit jaar over wanneer die APK-plicht er voor mij af zou gaan
cron