Veertien jaar na bankroet van autofabrikant Rover is ook de dealer in Drachten kapot

#1
In 2005 sprak Harrie Hofstee over de ondergang van de Britse autofabriek MG Rover. Nu is zijn autobedrijf uit Drachten zelf aan de beurt.

Hofstee begon in 1979 met de verkoop van Rovers en MG’s. Die Britse automerken vervulden hem jarenlang met trots. De autodealer leed naar eigen zeggen aan de ,,Engelse ziekte’’: liever verkocht hij één Rover, dan tien auto’s van een ander merk. Toen het einde van de fabriek in 2005 on zicht kwam, interviewde deze krant hem over dIe teloorgang.

Destijds reden er nog 1500 Rovers en MG’s in Friesland rond. Hofstee verkocht er zo’n vijftig per jaar. Hij bleek allerminst in rouw over het aangekondigde bankroet. De dealer vestigde zijn hoop op de Chinezen, die MG Rover wilden overnemen. ,,De Rover hoeft niet per se in Engeland gemaakt te worden’’, aldus Hofstee in 2005. ,,Als de kenmerken maar dezelfde blijven, mag hij ook uit China komen. Nederlanders zijn prijskopers.’’

De Drachtster rekende op een verdubbeling van zijn verkoopcijfers. Dat liep anders. Onder de naam British Car Centre wist Hofstee het nog bijna vijftien jaar uit te zingen met de handel in occasions en onderdelen. Deze week sprak de Leeuwarder rechtbank het faillissement uit over Hofstee’s besloten vennootschap Hode.

Vorig jaar verliet het zieltogende autobedrijf al zijn showroom aan de Omloop om plaats te maken voor ABD Nissan. Hofstee streek neer in een ouder pand aan de Hemmen. Daar rees een conflict over een lekkend dak. Hofstee besloot te stoppen met het betalen van huur. Toen de betalingsachterstand was opgelopen op tot 14.000 euro, besloot huurbaas Kijlstra het bankroet aan te vragen.

In het verleden had Hofstee nog monteurs in dienst. ,,Maar hij deed het de laatste tijd nog allemaal in zijn eentje’’, zo begreep curator Yde Jan Woltman. ,,Hij is de jongste niet meer.’’ De totale schuldenlast bedraagt zo’n 120.000 euro. Daarvan is zo’n 70.000 euro voor de Belastingdienst, terwijl financier ING 30.000 euro op eist.

Het is al met al een triest verhaal, zo beaamt de curator. ,,Ik heb hier zeven auto’s staan die we zullen gaan verkopen. En nog een heleboel onderdelen. Allemaal uniek materiaal, het gaat om hele specifieke handel.’’

Bron: Leeuwarder Courant
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
cron