Remvloeistof gelekt: lakschade

#1
Op mijn MGB heeft de remkrachtverdeler gelekt. Daarbij is er remvloeistof langs het binnenscherm van de motorruimte naar beneden gelopen. De lak is daar nu dus helemaal losgekomen, lossteken en bijwerken dus (ach, binnenkant motorruimte - spuiten is nou ook weer niet nodig). Maar hoe spoel ik de restanten van de remvloeistof op een veilige manier weg? Is veel water voldoende of, zoals iemand anders noemde: moet je daar brandspiritus voor gebruiken?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Remvloeistof gelekt: lakschade

#2
130046 schreef:Op mijn MGB heeft de remkrachtverdeler gelekt. Daarbij is er remvloeistof langs het binnenscherm van de motorruimte naar beneden gelopen. De lak is daar nu dus helemaal losgekomen, lossteken en bijwerken dus (ach, binnenkant motorruimte - spuiten is nou ook weer niet nodig). Maar hoe spoel ik de restanten van de remvloeistof op een veilige manier weg? Is veel water voldoende of, zoals iemand anders noemde: moet je daar brandspiritus voor gebruiken?
Als je even googled zie je op diverse fora dat de verf op de beschadigde plek volledig verwijderd moet worden (bare metal). Omdat de eerste laag daarna een primer zal zijn, moet je m.i. een daarbij behorend oplosmiddel gebruiken. Dus zeker geen water, maar terpentine, thinner of een alcoholhoudend-middel. Methylalcohol, te weten spiritus is in het laatste geval de makkelijkste oplossing. Zo uit het geheugen meen ik mij te herinneren dat zowel Hammerite als de volsynthetische autolakken en bijpassende primers (c.q rustinhibiters als Trustan) met thinner het beste werken. Anderzijds is schoonmaken met terpentine en vervolgens met thinnerbased lakken werken óók een optie. Waxoyl restanten laten zich bijvoorbeeld ook makkelijk zonder schade aan de lak met terpentine verwijderen. 8-)

Zelf werk ik de kleine beschadigingen op mijn MGB met op kleur gebrachte smooth Hammerite bij en daar heb je voor het verdunnen die speciale thinner van Hammerite voor, maar ook de normale versie doet het prima en is veel goedkoper. Hammerite is zowel grondlak als afdeklaag in één en in de motorruimte is dat zeker voldoende bescherming. Ik pas het zelfs aan de buitenkant, bv op de lasnaden, net waar ze onder de kap verdwijnen toe. Alleen op héél zichtbare plekjes komt er normale autolak overheen. Ook een idee voor jou? :idea:
Voor die plekken in de motorruimte waar water kan blijven staan, dus op de liggers links en rechts, het horizontale deel links en rechts van de verwarmingsunit en in de twee holtes onder de spatborden spuit ik ook nog wat heldere Waxoil. Dan heb je aan de kant van de pedal box zelfs een dubbele bescherming tegen die DOT4 hydraulische vloeistof.

Merkwaardig genoeg is de lak die in 1986 op mijn eigen MGB is gespoten zelfs bestand tegen DOT4!

Re: Remvloeistof gelekt: lakschade

#3
Ik heb vandaag de beschadigde lak weggestoken en daarna ruim gespoeld en gepoetst met spiritus. Daarna Hamerrite er overheen. De kleur lijkt stukken lichter, maar ach, onder de kap... als het maar beschermd is tegen roest en andere narigheid vind ik 't wel best. Dank voor de tips!

Morgen maar eens zien hoe het er uitziet na drogen, dan wellicht nog even de laatste plekjes afdichten (kwast was natuurlijk weer veeeeel te groot, kon niet echt lekker overal bij).

Op naar de volgende klus... :D
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)
cron