ompolen accu

#1
Wie kan mij helpen met het volgende probleem? ik heb een mgb gekocht uit 1967 waarvan de vorige eigenaar een wisselstroomdynamo heeft laten monteren en daarbij de auto ook heeft laten ompolen. In de Haynes Restauration Manual las ik dat je dan de toerenteller ook moet ompolen. De vorige eigenaar had dit nog niet gedaan waardoor de toerenteller niet functioneerde. Ik heb de toerenteller gedemonteerd, ik zag al wel een connectorblokje zitten aan de witte draad die met een lusje achter de toerenteller loopt. Het leek er dus op dat de meter al om gewisseld was. Desondanks heb ik toch de draden omgewisseld maar de meter geeft nog steeds niets aan. Kan ik de meter ook buiten de auto testen of heeft iemand een goed tip? Heeft het misschien te maken met de wisselstroomdynamo?

Re: ompolen accu

#2
Volgens "MGB Electrical Systems" van Rick Astley moet je het volgende doen:
  1. Aan de contacten van de meter zit een weerstand aan connectie-lip A en een groen draadje aan lip B. Die moet je loshalen en omdraaien. Dus de groene draad moet aan A en de weerstand aan B.
  2. Verder zie je de witte draad met een lusje om een haak lopen. Aan de ene kant zit een male connector (bullet-type), en aan de andere kant een female. Vervang die twee aansluitingen respectievelijk door een female en male versie (dus net andersom als het zat). Draai de lus niet om!
  3. Sluit de meter nu aan op de witte draad, die loopt nu dus net andersom dan dat'ie zat
  4. Enjoy!
Allemaal op eigen risico. Ik raad aan om even in het genoemde boek te kijken ter verificatie, de illustratie die er bij hoort:
tacho_mgb.png
tacho_mgb.png (99.1 KiB) 3633 keer bekeken
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: ompolen accu

#3
030066 schreef:Wie kan mij helpen met het volgende probleem? ik heb een mgb gekocht uit 1967 waarvan de vorige eigenaar een wisselstroomdynamo heeft laten monteren en daarbij de auto ook heeft laten ompolen. In de Haynes Restauration Manual las ik dat je dan de toerenteller ook moet ompolen. De vorige eigenaar had dit nog niet gedaan waardoor de toerenteller niet functioneerde. Ik heb de toerenteller gedemonteerd, ik zag al wel een connectorblokje zitten aan de witte draad die met een lusje achter de toerenteller loopt. Het leek er dus op dat de meter al om gewisseld was. Desondanks heb ik toch de draden omgewisseld maar de meter geeft nog steeds niets aan. Kan ik de meter ook buiten de auto testen of heeft iemand een goed tip? Heeft het misschien te maken met de wisselstroomdynamo?
Het recept van 130046 komt overeen met de beschrijving in Lindsay Porter's boek met de lange titel (Guide to purchase & DIY restoration of the MGB). Overigens gaat het bij een 1967 MG om een RVI-type dat met die lus een transformator vormt richting de rest van de electronica en die dus in serie staat tussen de geschakelde plus en de "hete" kant van de bobine. Twee zaken daarbij zijn van belang: nóóit een ontstoringscondensator naar aarde aanbrengen terplekke van die bobine, want dan werkt ook een correct omgebouwde toerenteller niet. Verder kan je géén normale electronische ontsteking met deze RVI tellers gebruiken, daar heb je een RVC-type voor nodig. Overigens zijn die oude RVI-types wel vrij ronuust, zeker i.v.m. de latere RVC-modellen. Er is een apart boek over MGB electrical systems verschenen, waar dit soort zaken in meer detail in staat (bij Bol.com voor zo'n 40€ te koop). :idea:

Re: ompolen accu

#4
Alebei hartelijk dank voor jullie reactie, de auto is net terug van de spuiter. aangezien het weer nu niet mee speelt zal ik beginnen met het demonteren van de meter. ik had ook een vraag hoe ik nou weet wat er eventueel al mis met de draden, maar ik begrijp nu dat de witte draad die met een slinger (spoeltje neem ik aan) aan de achterkant is gemonteerd zijn signaal krijgt van de plus van de bobine of heb ik dat mis? ik weet nu niet zeker welke van de twee draden aan de achterzijde daarvan afkomstig is dus ik zal die doormeten met een multimeter. de "andere" witte draad zit met een schuifconnector op de achterzijde, waar komt dat signaal vandaan of waar gaat dat naar toe? en nu we toch bezig zijn, ik lees net een ander item op het forum over de CSI ontsteking i.c.m. een immobilizer. dit kan dus niet met dit type toerenteller. hebben jullie nog tips om diefstal tegen te gaan bijv. inbouw alarm of zoiets?
Groeten, Wim Baan

Re: ompolen accu

#5
De winding staat tussen contactslot en input van de bobine. Hij krijgt geen spanning van de bobine, maar pikt de stroompiek op in een inductiewinding. De schakeling in de meter versterkt de zo opgepikte puls en vertaalt de pulstrein naar een mooi spanninkje van die op zijn beurt een standaard spanningsmeter aanstuurt.

Uit elkaar halen zou ik niet doen tenzij je er echt een heel goede reden voor hebt. Ik zou het eerder genoemde boek even bestellen als ik jou was, daar staat de hele schakeling in en een mooi verhaaltje van de werking. "MGB Electrical Systems" kost net geen €40 bij bijv. autoboek.com, maar op amazon.co.uk vindt je 'm voor prijzen vanaf ca. €25 (incl. S&H).

Een immobilizer of een alarm? Nooit over nagedacht - de wagen staat 's nachts toch vrijwel altijd binnen achter slot en grendel en de garage is voorzien van een inbraakalarm. Daarnaast zijn denk ik de meeste B's wel voorzien van zo'n grote rode boordspanning-sleutel die alles spanningsloos maakt bij verwijdering. Dat is allemaal geen absolute garantie (zie de diefstal kortgeleden in januari nog die op de website staat!) maar als je bang bent voor diefstal is een mechanische beveiliging (lees: wielklem) wellicht effectiever dan een elektrische / electronische (tegenwoordig rollen of tillen ze auto's zo de oplegger op en weg zijn ze).
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: ompolen accu

#6
030066 schreef: nu we toch bezig zijn, ik lees net een ander item op het forum over de CSI ontsteking i.c.m. een immobilizer. dit kan dus niet met dit type toerenteller. hebben jullie nog tips om diefstal tegen te gaan bijv. inbouw alarm of zoiets?
Groeten, Wim Baan
Wim, zelf heb ik al jaren een goedkoop auto-alarm dat reageert op de spanningsval bij het openen van het portier. Uitschakelbaar door een klein schakelaartje onder de motorkaprand (blackhole, dus makkelijk aan te brengen en bij te komen bij gesloten motorkap). Dit is meer een eerste linie, daar waar enige sociale controle heerst, echte dieven schrik je er niet mee af. :(

Een aantal jaren heb ik nog een goed verborgen tweede schakelaartje tussen spanning en benzinepomp gehad. Onder het dashboard in te drukken, aan de bovenzijde door waxoil ed nauwelijks zichtbaar. Uiteindelijk meer last dan gemak van gehad (je vergeet hem wel eens en dan sta je na 100 meter stil) en dus weer verwijderd. :?

Verder heeft mijn Amerikaanse B een echt stuurslot met een inmiddels natuurlijk onbekend sleuteltype. Ik heb dat aangevuld met een slot tussen stuurrand en met een lus om het koppelingspedaal heen. Duidelijk zichtbaar en daarmee een eerste afschrikking. Maar professionals hijsen wagens op een oplegger en daar helpt héél weinig tegen. Ooit kon je systemen kopen die op de remmen werkten: in geactiveerde toestand leverden ze een volledig geblokkeerde wielstand op alle 4 wielen op bij de eerste keer remmen. Nadeel: er rijdt zo iemand achterop... :o

Samenvattend: neem sowieso dat extra stuurslot, je hebt ook types van die volledig op het stuur zitten en het draaien ervan verhinderen door de lange staaf die eraan zit en tegen de voorruit stoot. Ik weet niet of je mijn type rond stuur en pedaal nog kan kopen. :?:

NB Professionals stelen gelukkig eerder sportwagens van BMW, Mercedes, Aston Martin Lagonda en Jaguar dan MG's :P

Re: ompolen accu

#7
Joost, bedankt voor je info met plaatje, de toerenteller werkt perfect. het was nog wel even puzzelen met de drie witte draden achterop de toerenteller maar door onder de motorkap te kijken en de stekkers te verwijderen heb ik met mijn zoon (wordt ook al mg gek) de juiste draden gevonden, we hebben het lusje omgekeerd en de weerstand en draad in de meter verwisseld.
Don, bedankt voor je tips over de alarmsystemen, ik zal eens kijken hoe ik e.e.a. oplos. ik ben jaren bezig geweest om deze auto te vinden en het zou erg jammer zijn dat iemand hem "per ongeluk" leent
Groeten, Wim