030066 schreef:
nu we toch bezig zijn, ik lees net een ander item op het forum over de CSI ontsteking i.c.m. een immobilizer. dit kan dus niet met dit type toerenteller. hebben jullie nog tips om diefstal tegen te gaan bijv. inbouw alarm of zoiets?
Groeten, Wim Baan
Wim, zelf heb ik al jaren een goedkoop auto-alarm dat reageert op de spanningsval bij het openen van het portier. Uitschakelbaar door een klein schakelaartje onder de motorkaprand (blackhole, dus makkelijk aan te brengen en bij te komen bij gesloten motorkap). Dit is meer een eerste linie, daar waar enige sociale controle heerst, echte dieven schrik je er niet mee af.
Een aantal jaren heb ik nog een goed verborgen tweede schakelaartje tussen spanning en benzinepomp gehad. Onder het dashboard in te drukken, aan de bovenzijde door waxoil ed nauwelijks zichtbaar. Uiteindelijk meer last dan gemak van gehad (je vergeet hem wel eens en dan sta je na 100 meter stil) en dus weer verwijderd.
Verder heeft mijn Amerikaanse B een echt stuurslot met een inmiddels natuurlijk onbekend sleuteltype. Ik heb dat aangevuld met een slot tussen stuurrand en met een lus om het koppelingspedaal heen. Duidelijk zichtbaar en daarmee een eerste afschrikking. Maar professionals hijsen wagens op een oplegger en daar helpt héél weinig tegen. Ooit kon je systemen kopen die op de remmen werkten: in geactiveerde toestand leverden ze een volledig geblokkeerde wielstand op alle 4 wielen op bij de eerste keer remmen. Nadeel: er rijdt zo iemand achterop...
Samenvattend: neem sowieso dat extra stuurslot, je hebt ook types van die volledig op het stuur zitten en het draaien ervan verhinderen door de lange staaf die eraan zit en tegen de voorruit stoot. Ik weet niet of je mijn type rond stuur en pedaal nog kan kopen.
NB Professionals stelen gelukkig eerder sportwagens van BMW, Mercedes, Aston Martin Lagonda en Jaguar dan MG's