MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#1
Tussen 2005 en 2015 zijn er vanuit hoofdzakelijk Duitsland meer dan 1000 MGF en TF's naar Nederland geïmporteerd. De laatste jaren zijn de exportaantallen van F en TF's enorm gestegen. Op de bekende verkoopsites is het aanbod bijzonder laag. De export is echter explosief gestegen. Wie kan een verklaring geven ?

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#2
Hoi Ad,
Dus desondanks dat een aantal MGB rijders vanwege ouderdoms gerelateerde aandoeningen - of gewoon meer comfort willen hebben - overstappen naar een F/TF daalt het aantal in Nederland aanwezige F/TF's ?
Wellicht dat de angst voor verkrijgbaarheid van onderdelen in de toekomst en/of de kosten hiervoor n.a.v. de Brexit oorzaken kunnen zijn.
Of dat men gewoon het hebben van een cabrio naast het dagelijks vervoer in het algemeen te duur vind, of men verhuist naar een locatie waar met grote moeite slechts een parkeerplaats beschikbaar is.
Of men is gewoon klaar met het fenomeen MG in het algemeen.
Of het Madurodam syndroom (daar ga je toch drie keer heen - als kind, als ouder en als grootouder) als je jong bent heb je een MG of wilde je er een hebben maar kon het niet, toen waren er kinderen dus behoefte aan een kinderwagen (lees gezinsauto) en later wanneer de kinderen de deur uit zijn komt er (weer) een MG maar dan komen er kleinkinderen en na enige tijd vind men het oppassen op kleinkinderen een leukere bezigheid.
Dan nog het milieu effect, mogen we straks nog wel de stad in of krijgen we er een parkeervergunning voor een auto ouder dan in doorsnee 20 jaar ?
Ik denk dat ik hiermede wel een groot aantal feiten heb opgegeven waarom het aantal F/TF's aan het verminderen is in Nederland.

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#3
De prijzen zijn hier laag, wellicht worden ze elders meer gewaardeerd. In het VK is het een gekkenhuis, prachtige F/TF exemplaren worden gesloopt omdat de onderdelen meer opleveren dan de auto in zijn geheel.

En, men will SUV's, geen cabrio meer, de verkoop van open sportwagens daalt al jaren, ook bij BMW, Mercedes en Porsche.
Laatst gewijzigd door Wilfred Zweverink (180092) op 21 jun 2021, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#4
Dag Rob

Dank voor je reactie. Je hebt inderdaad wel wat punten aangehaald die meespelen. Dat zijn ook wel geluiden die ik hoor als mensen hun F of TF verkopen. Maar ik kan nog geen verklaring vinden voor de explosieve stijging van de export. Die is de laatste anderhalf jaar zeker vervijfvoudigd. Dat kun je toch explosief noemen. Een gevolg is ook dat het steeds moeilijker gaat worden om een mooi exemplaar te vinden. Je ziet het aanbod slinken.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#6
Dag Sipke,

Voor een mooie MGF met maar 103,000 op de teller moet wel een liefhebber te vinden zijn. Ik bezit uiteraard een MGTF, ik zoek geen tweede en de mijne is niet te koop. Maar je mag altijd foto's sturen van de MGF naar ad@mgfregister.nl. Ik ben benieuwd welke het is. Ik bemiddel niet maar spreek links en rechts wel mensen.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#7
Hoi Ad,
Je hebt het over export, wel geen F/TF's maar persoonlijk heb ik in de afgelopen vijf jaar twee MGB-GT's naar Belgie en een Midget 1500 naar Frankrijk geexporteerd, kopers reageerden op advertenties op nederlandse websites.
Nederlanders willen duidelijk niet betalen wat anderen wel betalen, een van mijn MGB-LE's gaat hoogstwaarschijnlijk ook binnenkort naar het zuiden over de grens uiteraard.
Ik correspondeer meer in het duits en frans de laatste tijd dan met nederlandse reflectanten, die reageren meestal alleen dat ze iets voor de helft van de prijs wel even komen halen.
Wat voor B's en Midgets geldt zal ook wel opgaan voor de F/TF's.
Terzijde ik heb mijn in 1999 nieuw aangekochte F met 64.500 km origineel nog steeds in bezit, staat echter al bijna drie jaar geschorst binnen.
Niet voor mankementen maar momenteel rijd ik liever met de B's :o
Groeten Rob

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#8
Dag Rob,

Dit herken ik. Mijn buurman had een MGA en was Citroën liefhebber en was in bezit van meerdere 2CV4's. Op een gegeven moment stopte hij met auto's vanwege leeftijd. Alles aangeboden op Catwiki en de meeste auto's verkocht boven de vraagprijs. De MGA ging naar Frankrijk. De 2CV4, een witte met die blauwe strepen ging voor bijna 10.000 euro naar Zwitserland. De kopers kwamen allemaal hun nieuwe aanwinst zelf ophalen.

En niets van 8.000 euro als vraagprijs en biedingen ontvangen van 4.500 euro. Dat is wat we in Nederland kunnen verwachten.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#9
De afgelopen tijd ben ik op zoek geweest naar een nette TF, maar je moet ze inderdaad zoeken met een lampje. Een fatsoenlijke F is nog wel te vinden, maar ook hier zie je de spoeling dun worden. En een net onderhouden exemplaar met weinig kilometers gaat ook maar zo richting de 5K euro.

Ik heb veel auto's bekeken, bij verkoop zijn Nederlanders helaas meesters in het maken van flatteuze foto's en het buiten beeld houden en verzwijgen van gebreken, compleet rotte dorpels heet dan "hier en daar een plekje".

Vrijwel alles zonder historie en uiteraard veel achterstallig onderhoud, slecht lapwerk en uiteraard staat de helft of op oude uitgedroogde banden of goedkope Chinese banden.

Nederlanders zijn als koper vooral van de BDH ("bied de helft") methode. Bij de verkoop van mijn F via Marktplaats de meest oneerbare voorstellen naar mijn hoofd gekregen, maar "funbieden" en nooit meer reageren is blijkbaar de standaard geworden.
Laatst gewijzigd door Wilfred Zweverink (180092) op 07 jul 2021, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Wilfred
1998 MG-F 1.8i LQW PUU(verkocht)
2002 MG-TF 135 LEF PUU

Safety fast.

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#10
En vandaag is er weer een F-je uit Nederland in zuidelijke richting verdwenen.
Zeker de "ik bied de helft en kom niet kijken" in Nederland dankende , de belgische koper vond de auto mooier en technisch beter dan verwacht.
Deze man heeft in anderhalf jaar al 11/elf MGFjes uit Nederland naar Belgie geexporteerd, heeft er dus een ruimere en meer realistische kijk op dan zuur kijkende en zuinig biedende landgenoten hier.
Bijlagen
IMG_0915.JPG

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#12
In MG-Nieuws van augustusnummer 2021 komt een interessant artikel van Bert Ewalds over de vraag hoeveel MG's er nu in Nederland rijden volgens de RDW-database. Als we naar de F/TF kijken blijkt het volgende:
-in het afgelopen jaar zijn er 60 F's uit Nederland verdwenen (van 1931 naar 1871). Export: 14, import: 8, dus netto export=6. De overige 54 verdwenen F's zullen wel gesloopt zijn;
-in het afgelopen jaar zijn er 5 TF's in Nederland bijgekomen (van 919 naar 924). Export: 4, import: 12, dus netto import=8). De overige 3 TF's zullen wel gesloopt zijn;

Conclusie: het aantal F's is het afgelopen jaar met 3 % gedaald (vooral door sloop). Het aantal TF's is het afgelopen jaar met 0,5 % gestegen (door import).

groeten van Chiel Bovenkerk, redacteur MG-Nieuws

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#13
Ik ben heel benieuwd naar het artikel. Om de juiste getallen te kunnen noemen moet je beschikken over de chassisnummers die in Nederland rond rijden. Op basis van Merk en Type kun uit de RDW gegevens niet alles filteren. Ook geëxporteerd en/of gedemonteerd is in de RDW database een rommeltje. Maar goed Bert Ewalds zal met zijn getallen wel in de buurt zitten schat ik in.

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control

Re: MGF/TF verdwijnt in rap tempo uit Nederland

#14
Mijn belangrijkste dingetje vergeet ik onder de aandacht te brengen. Mocht Bert zelf een MGF of MGTF bezitten dan is hij en zijn MG welkom in het MGF Register Holland.
Registratie is heel eenvoudig vanuit de luie stoel te doen via www.mgfregister.nl

Groet,
Ad
MGTF 135 Brooklands SE, VRN: 56-NS-FK, British Racing Green, owner since Jan 27, 2004
Modifications: Original Windstop | MS Daytona exhaust | K&N57i | Remapped ecu | B&G Water Level Sensor Kit | Cruise Control
cron