Nuancering item Voertuig Open Data in MG-Nieuws

#1
Dit artikel behoeft enige nuancering...

Gesteld wordt o.a. dat de oudste origineel Nederlandse wagen een MGTD uit 1951 is met kenteken ND-00-07. Dat is echter geen correcte constatering. Beter is het om te stellen dat een MG TD tot de eerste voertuigen behoorde die het nieuwe landelijke kenteken kregen toegekend. In 1951 is namelijk het landelijke kenteken ingevoerd als opvolger van het provinciale kenteken. Wagens met het provinciale kenteken kregen tot 1956 de tijd om het nieuwe kenteken aan te vragen. De RDW, opgericht begin jaren vijftig, werd verantwoordelijk voor de uitgifte en vervanging van kentekens, maar heeft de provinciale kentekens niet in haar bestanden bewaard. En dus is het wel heel erg logisch dat de oudste kentekens in de RDW-database met ND beginnen (dat was de eerste serie die werd uitgegeven) en uit 1951 stammen (want toen is dit systeem ingevoerd).

Zo is mijn TD3966 uit oktober 1950 een origineel Nederlandse MG. Deze kreeg het Brabantse kenteken N-88421 dat in april 1956 (vlak voor de sluitingsdatum van de periode waarin provinciale kentekens moesten worden overgezet op het landelijke systeem) werd vervangen door TX-23-62. En zo zullen er nog wel meer zijn...

Ik denk dus ook dat de constatering Bij de RDW zijn GEEN origineel Nederlandse vooroorlogse MG's geregistreerd bezijden de waarheid is. Maar goed, hoe kom je aan nadere informatie hierover?

Los van het bovenstaande vond ik het overigens een aardig artikel...

Jasper
cron