Leeftijd van accu's kwam pas ter sprake bij een waarschijnlijk (?) onnodige revisie van mijn dynamo.
Mijn 1981 engelse GT heeft slechts origineel thans 14,000 miles gereden, ik bezit de auto 4 jaar vanaf een mijlenstand van 6.000.
Zolang als ik de auto bezit hoor ik bij stationair toerental een licht soort van gehuil en liet uiteindeliijk de dynamo reviseren bij een locale grootheid in dynamo's en startmotoren.
Na revisie nog steeds hetzelfde geluid, ok ik heb nog een nieuwe waterpomp liggen en die dus gemonteerd, nee die was het ook niet.
Nogmaals naar een bevriende garage gereden en die hoorde nog steeds iets in de dynamo, dus terug naar de dynamo reviseur.
Daar aangekomen het meest grote zwamverhaal - of de bittere waarheid - de standard dynamo met geringe capaciteit moet bij stationair toerental (te) hard werken om de accu te laden en de kabel naar de accu is lang omdat die achterin is gemonteerd dus je accu is slecht, koop maar een nieuwe.
Ik haalde mijn 4 jaar oude accu eruit thuis en bracht hem naar dat bedrijf om te testen, altijd een leuk karwei bij een GT dat accuutje de- en monteren.
Enfin de accu werd door hun op een zware citec lader aangesloten- terzijde zelf gebruik ook citec druppelladers - en het verdikt na 5uur laden met een tester was dat van de originele 480 cold starts er nog maar 420 mogelijk zouden zijn dus mijn accu is niet goed meer.
Met andere worden koop een nieuwe accu en je hoort dat geluid bij stationair toerental (waarschijnlijk) niet meer, het geluid wordt niet veroorzakt door de lagers maar door inwendige statische electriciteit in de wikkeling van de dynamo.
Of stel je stationaire toerental van de motor maar wat hoger af, boven 1.000 tpm ipv 900/950 tpm.
Iemand die hier een mening over heeft ?
Ergo als je dynamo een geluid maakt bij stationair toerental dan weet je dat je accu zijn beste tijd heeft gehad, best handig dat MG dat al in de jaren zeventig wist in te bouwen