mgb aanschaf orientatie

#1
Mijn naam is Johan van Genderen. Ik ben nu bijna 2 jaar lid, maar nog geen mg (b) in bezit. Daar ben ik nu op mijn gemak voor aan het rondkijken. Belangrijkst voor mij is dat het chassis/carrosserie in goede staat is zodat ik niet later voor grote problemen kom te staan. Verkopers zeggen natuurlijk verschillende dingen om hun auto aan te prijzen. Ik heb technisch nog niet veel verstand van MG's vandaar twee vragen.
Kun je nu beter een gerestaureerde mg hebben of 1 waar nog niets aan gedaan is? mits deze natuurlijk in redelijke staat is.
Ook kom ik soms mg's tegen die nieuwe voorzieningen hebben zoals bijvoorbeeld koni schokdempers. Uiteraard is dit niet origineel, maar vraag mij af of dit wel door veel mg rijders gebruikt word.

Re: mgb aanschaf orientatie

#2
Dat zjn geen eenvoudig te beantwoorden vragen, ik bezit MGB's zowel mat GAZ als met SPAX schokbreker ombouwkits en ook met originele schokbrekers, als de originele goed zijn (kunnen gereviseerd worden indien nodig) niet een reden om zo'n ombouw te prefereren.
Dat de carrosserie in goede staat moet zijn is ook altijd mijn uitganspunt geweest, een MGB heeft geen los chassis maar een zelfdragende carrosserie, dus die vraag is beantwoord.
Origineel of gerestaureerd, er zijn nog maar weinig MGB's op de Nederlandse wegen die nog voorzien zijn van de originele fabriekslaag verf (als toplaag natuurlijk), maar is een keer
overspuiten restaureren ? Belangerijker is wat is er onder de laklaag aanwezig ? Wanneer je een MGB gaat bekijken neem een magneetje mee, liefst zo'n simpel ronde magneet welke
op metalen wanden wordt gebruikt om papieren items te bevestigen, gebruik dat magneet is een doekje of papieren tissue (om de lak niet te beschadigen) en doe vooraal de hechtingest
op de dorpel van voor tot achter tussen de wielen, vooral het stukje voor het achterwie lwel weleens volgeboetseerd zijn met spul waar geen magneet op hecht.
Je voelt simpel het verschil in gretigheid van de magneet om vast je hechten op de ondergrond tussen een bovendeel van de auto en iets met plamuur eronder, daar hoef je geen dure tester voor te kopen.
Technish: start de auto en laat hem stationair lopen, gaat-ie koken of roken is er iets mis, die test deed ik vaak in de tachtiger jaren in Amerika, ze werden er helemaal gek van.
Ga er vervolgens mee rijden, als het je eerste MGB gaat worden, vergeet niet de jongst MGB is bijna 37 jaar oud, dus elke moderne auto rijdt "lekkerder".
Dan nog de hamvraag een origineel chroombumper MGB of een "rubber bumper" MGB (die rijden wat comfortabeler), of een dragqueen een rubber bumper MGB met een taiwanees chromen voorgevel.
En je budget, aan elke MGB wil je na aanschaf meestal nog wel eens iets veranderen/verbeteren.
En heel belangerijk wat wil je me de auto gaan doen, racen, een rondje rond de kerk of wellicht een reis van een paar duizend kilometer zoals op en neer naar Frankrijk.
Wil je alleen rustig rond de kerk, vergeet de auto's met aangepaste nokkenassen en grote weber carburateurs, die willen alleen volgas.
En wellicht nog belangerijker: let er bij aanschaf op of de auto is voorzien van een werkende overdrive versnellings bak, achteraf die inbouwen kost je al snel ruim circa Euro 1.000 zeker als je het niet zelf kan doen.

Re: mgb aanschaf orientatie

#6
Hartelijk dank Wim. Hierin staat inderdaad uitvoerige en hele nuttige informatie. Denk wel als ik tot de koop van een mgb overga het wel beter is er iemand bij te hebben die meer verstand van mg's/oldtimers heeft dan ik nu heb, zeker na het lezen van dit artikel is mij dat nog duidelijker geworden.