Octagon digitale routes, enquete

#1
Sjips. We komen thuis van een verder weer zeer geslaagde octagontour, kom ik het blaadje met de enquete over de digitale routes tegen. Vergeten in te vullen (maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat er ook niet naar gevraagd is in de Lutte). Wij zijn vast niet de enige. Dus daarom maar gewoon op 't forum, wie het ook vergeten is maar wel z'n ei kwijt wil: voeg toe!

De vragen:
- Heeft u een download gemaakt van de digitale route? Ja
- Heeft u de route digitaal gereden? Njeea. Zie verderop.
- Zo ja, welke? Beide
- Waardering digitaal gebruik? 4
- Is de beschikbaarheid voor herhaling vatbaar? Ja

De opmerkingen:
Ik heb een TomTom die geen downloadbare routes ondersteunt, zinloos dus. Maar wel een Android telefoon met daarop Sygic. Dus eerst omgezet van het gehate Tyre (zie andere thread daarover) naar ITN, daarna met ITN converter naar ITF (nodig voor Sygic). Sygic leest die zonder problemen en de waypoints staan netjes op de wegen.

Verschillende systemen kiezen wel eens net iets andere routes, met dat in het achterhoofd hebben we de navi naast het routeboek gebruikt. Op een paar plekken (in totaal een keer of drie) gaf het systeem inderdaad andere navigatie-oplossingen dan het routeboek, waarop we dan het boek gevolgd hebben. Het systeem pikte dat iedere keer snel op en berekende een nieuwe route die wel overeenkwam met het boek. Kortom: het beperkte aantal waypoints (TomTom, I'm looking at you!) was niet altijd voldoende om het systeem exact naar een bepaalde navigatie-oplossing te forceren.

Er was overigens 1 waypoint waarbij het systeem ons in eerste instantie vroeg om te draaien en een totaal andere route te rijden, de andere keren ging het om een hele kleine deviatie die na 1 of 2 aanwijzingen wel weer op de bedoelde route uitkwam. I.p.v. Rechtdoor/Rechts, Rechts/Links/Rechts bijvoorbeeld.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Octagon digitale routes, enquete

#2
Als iemand die gewoon is om routes via het net binnen te halen heb ik heel bewust bij het zien van het woord "Tyre" deze kans aan mij voorbij laten gaan.
Digitaliseren van routes is niet zo eenvoudig. Het gaat allemaal prima zolang je strak op de route blijft, maar navigatie apparatuur die ontworpen is om van A naar B te rijden, via de snelste of kortste route, is absoluut ongeschikt om de juiste route te blijven behouden. De kleinste afwijking: gaan tanken of even te ver doorrijden bij een afslag, brengen de navigatie al aan het herberekenen van een nieuwe route.

Onder motorrijders is dit iets wat al jaren bekend is, zij gebruiken daarom andere navigatiemiddelen dan een telefoon of een navigatie voor gebruik in een auto. Navigatieapparatuur voor op de motorfiets heeft andere voorzieningen en kan wél goed omgaan met digitale routes.

Tyre is een hulpprogramma wat van oudsher gebruikt word bij het omzetten en aanpassen van routes, bijvoorbeeld om Garmin routes om te zetten naar TomTom routes. Eerder gebruik van Tyre gaf mij al aan dat er aan de voor mij gebruikelijke eisen die ik aan elektronische navigatie hulpmiddelen stel niet wordt voldaan.

Ik ben overigens heel nieuwsgierig naar de geluiden van de mensen die er wél gebruik van hebben gemaakt, waarschijnlijk hebben ze niet de exact beoogde route gereden, zonder zich daar van bewust te zijn, en zijn zij feilloos op de bestemming aangekomen.

Overigens is het veel aangenamer om een navigator van vlees en bloed naast je in de MG te hebben. Het gevoel van samen iets te bereiken en samen bezig te zijn is Fantastisch. Om dat gevoel te bekrachtigen zaten er deze keer best wel een paar leuke uitdagingen.

Kritiek is makkelijk, beter doen vergt van de meesten teveel. Organisatie bedankt voor een mooie Octagon Tour!

Kasper

Re: Octagon digitale routes, enquete

#3
Een zinnig verhaal Kasper, de aangehaalde problematiek herken ik vanuit technisch oogpunt maar al te goed (jaren werkzaam geweest als ontwikkelaar aan autonavigatie-apparatuur). Toch een paar opmerkingen...

De meeste navigatie-software probeert je terug te krijgen naar de berekende route totdat de afwijking daarop te groot wordt. De meeste systemen maken daarbij gebruik van een redelijk voorspelbaar routing-algoritme waardoor het prima mogelijk is om een route aan de hand van strategisch geplaatste waypoints vast te leggen. Voor afwijkingen t.o.v. het standaard routing-algoritme heb je daarbij wel voldoende waypoints nodig; de oudere TT's voor in de auto bieden er echter maximaal 48 per route. De genoemde rider versie biedt meer waypoints maar is in feite verder nauwelijks anders dan de oude TomToms. Hoe meer waypoints, hoe meer je het systeem dwingt om een bepaalde route te gebruiken, ook al wijk je van de geplande route af. Was dat echt een probleem in de octagon? Ik geloof het niet eigenlijk.
150070 schreef:Kritiek is makkelijk, beter doen vergt van de meesten teveel.
Zo'n uitspraak vind ik nou wel weer jammer. Misschien interpreteer ik je wel verkeerd maar er is hier sprake van feedback, niet van kritiek. Feedback waar om gevraagd is middels een formulier dat bij het routeboek zat. Zonder feedback kan je niet verbeteren, dus ik vind 't alleen maar prima dat er om gevraagd werd. En feedback geven betekent niet dat je het per sé zelf beter moet kunnen (of dat je het dan maar over moet laten aan iemand "die het beter kan"). Persoonlijk ben ik blij dat er mensen zijn die moeite willen steken in een mooi evenement als de octagontour en ja, er waren best wat verbeterpunten voor het routeboek. So what? Mag je dat niet hardop zeggen of zo?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Octagon digitale routes, enquete

#4
130046 schreef:
Zo'n uitspraak vind ik nou wel weer jammer. Misschien interpreteer ik je wel verkeerd maar er is hier sprake van feedback, niet van kritiek. Feedback waar om gevraagd is middels een formulier dat bij het routeboek zat. Zonder feedback kan je niet verbeteren, dus ik vind 't alleen maar prima dat er om gevraagd werd. En feedback geven betekent niet dat je het per sé zelf beter moet kunnen (of dat je het dan maar over moet laten aan iemand "die het beter kan"). Persoonlijk ben ik blij dat er mensen zijn die moeite willen steken in een mooi evenement als de octagontour en ja, er waren best wat verbeterpunten voor het routeboek. So what? Mag je dat niet hardop zeggen of zo?
Zeker geen commentaar op de route's en ook niet op het initiatief om het digitaal te proberen en hierbij feedback te vragen. Dat laatste is top en geeft zeker de betrokkenheid en de wens om verantwoord nieuwe initiatieven te introduceren.

Ik betwijfel wel of de benodigde voorkennis en de juiste apparatuur bij de deelnemers beschikbaar is om een digitale route in te laden, het apparaat goed in te stellen, kortste route, en de route NIET te laten herbereken. (dat is praktijk echt wel noodzakelijk en kan zover ik weet alleen bij Garmin Zümo's, een apparaat wat vrijwel alleen door motorrijders wordt gekocht juist met het doel zoals de club hier wil realiseren)

Re: Octagon digitale routes, enquete

#5
150070 schreef:Ik betwijfel wel of de benodigde voorkennis en de juiste apparatuur bij de deelnemers beschikbaar is om een digitale route in te laden, het apparaat goed in te stellen,
Er is een initiatief uit regio west meen ik van iemand die een fraaie introductie tot elektronisch navigeren gemaakt heeft. Die presentatie is zowel in die regio als in regio midden (en elders misschien ook wel) gepresenteerd tijdens een of meerdere clubavonden. Ik ben daar zelf niet bij geweest maar de handouts daar van zagen er behoorlijk compleet en doordacht uit.

Natuurlijk, niet iedereen heeft de juist apparatuur in huis (ondergetekende bijvoorbeeld, vandaar dat ik uitweek naar Sygic) maar in de praktijk valt er prima te werken binnen de beperkingen van de oudere TomToms - mits voldoende strategisch gekozen waypoints. Overigens kan je in de nieuwere TT Go en -starter varianten schijnbaar ook GPX downloaden - dat is dus geen waypoint formaat meer maar bestaat uit full tracking data. Prima bruikbaar voor dit soort toepassingen (al krijg je dan geen node-aanwijzingen meer, de route wordt wel getoond op het scherm).
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Octagon digitale routes, enquete

#6
Ik weet niet of de organisatie het forum leest, maar wij hebben helemaal geen feedback formulier bij het routeboek ontvangen, we zijn gestart in Venray.
Hadden we het ontvangen, dan hadden we het zeker ingevuld.
Ik vond het al vreemd dat zowel in Ommen als in Venray, helemaal niet naar feedback werd gevraagd

De vragen: en mijn antwoorden, voor wat het waard is
- Heeft u een download gemaakt van de digitale route? Ja
- Heeft u de route digitaal gereden? Ja
- Zo ja, welke? 5 etappes, Zaterdag avond 3 etappes vanuit het routeboek met behulp van Tyre en Basecamp in de Garmin gezet, ging feilloos (en dus ook geen ge-emmer met de km standen in de etappe van Doorn naar Helvoirt)
- Waardering digitaal gebruik? Als het op een schaal van 5 is, een 3, Het aanbieden van de route in het Tyre TRF format, beperkt de mogelijkheden voor een aantal gebruikers, terwijl je in Tyre het bestand gewoon in het meer gangbare GPX format kunt opslaan en ook zonder meer weer kunt inlezen.
- Is de beschikbaarheid voor herhaling vatbaar? Ja


We hebben, de digitale etappes met een gewone goedkope Garmin Nüvi 57 gereden en dat gaat uitstekend. (ook een Nüvi kan de route herberekenen, hij kan alleen geen tracks rijden zoals een dure Zumo)

Wel had ik de indruk dat de routes van de electronisch uitgezette etappes , simpeler van opzet waren dan de andere, als dat zo zo zou zijn is dat jammer en mijns inziens volkomen onnodig.
De schitterende rit van Ommen naar Elspeet, was prima om te zetten in de Garmin, twee kleine afwijkingen van het routeboek, maar ik had hem ook in pakweg 3 kwartier ingeklopt, dus weinig tijd voor een dubbelcheck. vanaf ons hotel in Vilsteren had ik daar 15 routepunten voor nodig, dus ook voor een TomTom prima te doen, vanaf de echte start had het maximaal twee routepunten extra gekost.
(zie de bijlage)

Zoals al door anderen gemeld, vind je op deze website op de regio pagina van Regio West een vrij uitgebreide handleiding om ritten zowel in een TomTom als een Garmin te laden.

Enkele opmerkingen met betrekking tot vorige inputs

Als je in de nieuwste TomToms de GPS track hebt geladen (de T- file), krijg je wel degelijk gesproken route instructies, het gaat pas fout als je van de route moet afwijken(door wegopbreking bijvoorbeeld). Als je een waypoint mist kun je het namelijk niet wissen, en blijft hij je terugsturen. Oplossing geluid uitzetten en dan inderdaad de track volgen.
In de oudere TomToms en de Garmins kun je gemiste waypoints eenvoudig wissen, en hij stuurt je dan door naar het volgende punt.

Zowel Garmin als TomTom volgen in principe altijd de "snelste route" tussen twee waypoints, niet de kortste.(Tenzij je het zelf anders instelt)
Als de uitzetter bijvoorbeeld "snelwegen vermijden" heeft aangezet bij het uitzetten, dient hij dat te melden, anders ga je bij het rijden de mist in.

Wat betreft de navigator van vlees en bloed... Mijn partner heeft geen zin meer om met haar neus in dat routeboek te zitten terwijl ik van mijn MG en het landschap geniet!

Re: Octagon digitale routes, enquete

#8
930086 schreef: De schitterende rit van Ommen naar Elspeet, was prima om te zetten in de Garmin, twee kleine afwijkingen van het routeboek, maar ik had hem ook in pakweg 3 kwartier ingeklopt, dus weinig tijd voor een dubbelcheck.
Geweldig die vooruitgang, binnen 3 kwartier ingevoerd in het navigatie systeem.
En dan van start met het traject Ommen Elspeet.
Helaas was ik dit jaar niet in staat om de Octagon te rijden, maar doe ons maar een ouderwets routeboek a.u.b.

Met vr Gr

Re: Octagon digitale routes, enquete

#9
Ja Rob,

Drie kwartier, en die ander twee etappes kostten me ook nog eens anderhalf uur ( en twee pilsjes)
Maar vervolgens hadden pakweg 300 andere MG's hem ook gewoon kunnen rijden, zonder dat iemand met de neus in het routeboek hoeft te zitten.
Het uitzetten van een digitale rit, kost net als het maken van een routeboek tijd van de uitzetter, dat blijft natuurlijk zo.

Is maar wat de voorkeur van de rijder/bijrijder heeft toch?

vriendelijke groet,

Bert
cron