Hallo mede MG rijders en sleutelaars,
Ik doe voor de hobby al enige 10 tallen jaren MGB's restaureren. Afgelopen week een GT gekocht met een bijzondere afkomst hij is namelijk in België gebouwd. Ik ben in al die jaren er nooit één tegengekomen en nooit geweten dat ze daar ooit geassembleerd werden. Ik heb hem eigenlijk gekocht voor de onderdelen maar weet niet of het zonde is de auto te slopen. Het is wel een apart ding want hij zou van 1975 zijn maar heeft een stalen dashboard met een KM -(dus géén mijlenteller). En een set HIF 4 SU's . Wie weet er meer van deze auto's die door de Belgen zijn geassembleerd? Het chassisnr; GHD5 352104G Motornr; 18V E-H 191251 ik heb afbeeldingen van de Vin code plaat en motornr. Zie foto's
Re: Vreemde eend in de bijt.
#2Dit wordt erg interessant Eric. De vraag heb ik voorgelegd aan Copilot/Google en die meent dat er nooit door MG in België geassembleerd is geweest. Omdat er wel door British Leyland in Seneffe geassembleerd werd zal daar misschien het antwoord gevonden moeten worden. Jouw plaatje wijst anders uit dus ik ben benieuwd of er iemand is die meer hierover kan vertellen.
#3Dag Eric
Na wat geGoogle kom ik op dit franstalige forum
https://www.forum-mg.eu/phpBB2/viewtopic.php?t=25128
informatie tegen dat in Seneffe inderdaad ook de MGB GT werd geassembleerd.
Als je daar door scrollt kom je nog een foto met een chassicnummerplaatje tegen uit de tijd dat het BMC Belgium SA was in plaats van Leyland Industries
Na wat geGoogle kom ik op dit franstalige forum
https://www.forum-mg.eu/phpBB2/viewtopic.php?t=25128
informatie tegen dat in Seneffe inderdaad ook de MGB GT werd geassembleerd.
Als je daar door scrollt kom je nog een foto met een chassicnummerplaatje tegen uit de tijd dat het BMC Belgium SA was in plaats van Leyland Industries
#4Mijn , volgens het officiele heritage certificaat op 14 januari 1969 geproduceerde en op 24 januari naar Belgie verscheepte, MGB roadster heeft ook zo'n typeplaatje van BMC Belgium in Seneffe. Hij is dus gewoon in Engeland gemaakt.
Hij is in 1989 ingevoerd in Nederland en ik heb hem sinds 1993
Wellicht Belgische wetgeving om er een typeplaatje in te zetten inplaats van het onduidelijk ingeslagen chassis nr in de bodem plaat links bij de bestuurdersstoel vlak bij de binnenkant van de kokerbalk
Hij is in 1989 ingevoerd in Nederland en ik heb hem sinds 1993
Wellicht Belgische wetgeving om er een typeplaatje in te zetten inplaats van het onduidelijk ingeslagen chassis nr in de bodem plaat links bij de bestuurdersstoel vlak bij de binnenkant van de kokerbalk
#5Bert,
Ik krijg de scans niet gedownload op dit forum. Maar ik ben in het bezit van scans van BMC nieuwsbrieven uit die tijd waarin wordt vermeld door BMC dat ook de MGB en MGB GT in Seneffe werden geassembleerd
Ik krijg de scans niet gedownload op dit forum. Maar ik ben in het bezit van scans van BMC nieuwsbrieven uit die tijd waarin wordt vermeld door BMC dat ook de MGB en MGB GT in Seneffe werden geassembleerd
#6Even proberen of het lukt. Zo ja, hierbij meer info.
Ja dus. Ze staan alleen in de verkeerde volgorde. De bovenste en de onderste zijn gewisseld.
Ja dus. Ze staan alleen in de verkeerde volgorde. De bovenste en de onderste zijn gewisseld.
#8Dat er MG-B's in Belgie werden geassembleerd is uit de gegevens van Ton en Eric wel duidelijk.
Maar dat eindigde dus in April 1968.
De bron, Het boek, "De originele MGB" is onverdacht. De auteur Anders Clausager was de archivaris van wat nu het British Motor Museum is in Gaydon. Hij ondertekende destijds ook de Heritage productie certificaten, die ze nog steeds uitgeven. (54 Engelse Pond)
Maar mijn B is geproduceerd in Jan 1969 en dus niet meer in Belgie geassembleerd, en heeft toch dat BMC Belgium plaatje Ik denk dat hetzelfde geldt voor de GT van Eric
Met wat speurwerk in Het original MGB boek kom je er achter dat de GT van Eric met chassisnr 352104 geproduceerd moet zijn tussen Februari (342851) en Sept 1974 (361001), kort voor de overgang naar de rubberbumper. waarschijnlijk dus in Juni of Juli, omdat de fabriek overschakelde op de rubberproductie vanaf september. Voor een aantal europese landen had de auto tot aan het begin van de rubberbumper productie nog het stalen dashboard, wel met twee rechthoekige ventilatie openingen in het midden, waar vroeger de radio zat. De 18V motor met code E-H komt waarschijnlijk uit een Morris Marina volgens Clausager
De bron, Het boek, "De originele MGB" is onverdacht. De auteur Anders Clausager was de archivaris van wat nu het British Motor Museum is in Gaydon. Hij ondertekende destijds ook de Heritage productie certificaten, die ze nog steeds uitgeven. (54 Engelse Pond)
Maar mijn B is geproduceerd in Jan 1969 en dus niet meer in Belgie geassembleerd, en heeft toch dat BMC Belgium plaatje Ik denk dat hetzelfde geldt voor de GT van Eric
Met wat speurwerk in Het original MGB boek kom je er achter dat de GT van Eric met chassisnr 352104 geproduceerd moet zijn tussen Februari (342851) en Sept 1974 (361001), kort voor de overgang naar de rubberbumper. waarschijnlijk dus in Juni of Juli, omdat de fabriek overschakelde op de rubberproductie vanaf september. Voor een aantal europese landen had de auto tot aan het begin van de rubberbumper productie nog het stalen dashboard, wel met twee rechthoekige ventilatie openingen in het midden, waar vroeger de radio zat. De 18V motor met code E-H komt waarschijnlijk uit een Morris Marina volgens Clausager
#9Dat er MG-B's in Belgie werden geassembleerd is uit de gegevens van Ton en Eric wel duidelijk.