Imshi

#1
Bij mijn zoektocht naar oude publicaties van M.G. kwam ik een reclame uit 1924 tegen waarin gesproken wordt over "Special bodies on the famous "Imshi" chassis".
Wat is een Imshi chassis vroeg ik mij af en na wat speurwerk ontdekte ik, dat daar een mooi verhaal achter zat.
Imshi is de troetelnaam van een geheel witte Morris Oxford Bullnose uit 1920, die een voor die tijd zeer avontuurlijke tocht gemaakt heeft tot in noord Afrika met aan het stuur de autojournalist John Prioleau.
Hij werd gesponsord door The Daily Mail en deed regelmatig verslag in die krant. Later is de hele reis in boekvorm uitgebracht met kaartjes, tekeningen en foto`s die Prioleau zelf maakte.
Het geheel leverde een prachtig verhaal op en een geweldige publiciteit voor de kwaliteit van de Morris automobiel.
Logisch dus dat M.G. daarop meeliftte omdat het onderstel van Morris afkomstig was.
een origineel exemplaar van het boek, de avonturen van Imshi, is prijzig maar gelukkig is het opnieuw uitgegeven en op het internet gezet. Een gescande paperback versie is voor een paar tientjes te koop. Het gaf mij veel leesplezier.
Bijlagen
advert 2.jpg
book Imshi.jpg

Re: Imshi

#2
Dag Marius,
Leuk dat je dit verhaal en de geschiedenis van 'Imshi' onder de aandacht brengt.
Het merk Morris en MG hebben een geschiedenis die ver terug gaat en boeiend is om levend te houden.
Deze advertentie is van 1924, dat is dus een hele prille Morris/MG.
In onze regio (regio IJssel-Vecht) staat er voor 13 juni a.s. een Thema-avond gepland over de vooroorlogse geschiedenis van MG.
Merk-historicus Wiard Krook komt dan in het kader van 100 jaar MG een spreekbeurt houden.
Hij heeft veel mooi en exclusief beeldmateriaal.
Van harte aanbevolen.
Met groet, Jos Neuteboom
Bijlagen
1923-03-02 (The Oxford Times).jpg
1923-03-02 (The Oxford Times).jpg

Re: Imshi

#3
Dank voor je reactie, Jos.
Deze advertentie is zeker legendarisch. Zie ook mijn berichtje in deze rubriek van het forum van 25 februari 2023, 100 jaar octagon.
De uitnodiging voor de thema-avond op 13 juni was mij niet ontgaan en ik had daar graag naar toe willen komen maar het valt samen met de Mille Miglia in Italië.
Ik hoop dan de prachtige stoet automobielen van vóór 1958 weer in actie voorbij te zien trekken, op hun tocht van Brescia naar Rome, dit keer op mijn post in de Piemonte.
Het verhaal van Imshi is vermakelijk en ik ben blij dat ik er een stukje over heb mogen schrijven voor een komende aflevering van het clubblad "Square Front" van onze zustervereniging MG TTO die de vroege geschiedenis van ons merk ook graag in ere houdt.